Artikel top billede

Danske Vivino henter næsten en milliard kroner i frisk kapital: Skal investeres i teknologi

Vin-appen henter næsten en milliard kroner i en kæmpe kapitalrunde. Den friske kapital skal investeret i ny teknologi og ekspansion på nye markeder.

Den dansk-stiftede vin-app Vivino henter næsten én milliard kroner i en ny kapitalrunde.

Den svenske kapitalfond Kinnevik oplyser i en pressemeddelelse, at den alene har bidraget med 70 millioner dollar, mens Sprints Capital, GP Bullhound og kapitalfonden Creandum også har bidraget til kapitalrundens samlede løb på 155 millioner dollar.

Med den aktuelle dollarkurs svarer det til 959 millioner danske kroner.

Læs også: Danske Vivino fyrer direktør – stifter gør comeback som topchef

Skal investeres i teknologi og ekspansion

Ifølge tech-mediet Techcrunch skal den nye kapital blandt andet anvendes på teknologi-investeringer.

Helt konkret ønsker Vivino at forbedre selskabets anbefalingsalgoritme.

Derudover ønsker Vivino også at investere yderligere i ekspansion til nye markeder.

Vivino blev for 10 år siden stiftet i København af færøske Heini Zachariasen og danske Theis Søndergaard, der begge har en fortid i it-sikkerhedsfirmaet Bullguard.

En vin-app for normale mennesker

Heini Zachariassen har tidligere fortalt i et interview med Computerworld, at han dengang ikke var nogen større vinkender.

Målet med Vivino var derfor heller ikke at skabe en vin-app for eksperter. Vivino skulle derimod være en "wine-app for normal people”.

"Jeg husker, at jeg selv har stået i Bilka og kigget på en kæmpe væg med vinflasker. Det oplevede jeg faktisk som en smule intimiderende, og jeg tænkte, at det kunne være fantastisk, hvis nogen kunne hjælpe mig med at få mig noget reel viden om det her. Supermarkederne kunne sælge mig, hvad som helst, og det gjorde de formodentligt også," sagde han til Computerworld i 2014.

Læs interviewet her: Dansk firma er en kæmpe-succes i Silicon Valley: Elsker at brænde masser af penge af

Øget investering i Danmark

Selskabet har i dag 200 ansatte, 50 millioner brugere og sælger vine i 17 lande.

”En af de sværeste ting ved at være et firma med 200 personer på et marked, der sælger vine i 17 lande er, at vi har en relativ tynd tilstedeværelse i alle markeder. Så en af de store ting, som vi ønsker at gøre er at gå meget dybere ind i hvert marked” siger han Heini Zachariasen til Techcrunch.

Til Børsen oplyser Heini Zachariassen desuden, at der også vil blive investeret yderligere på det danske marked, hvor Vivino har en udviklingsafdeling i København.

“Hele vores udviklingsafdeling i København er stadig relativt lille i forhold til kompleksiteten i, at vi har 50 mio. brugere på vores app. Den afdeling skal have en ordentlig opgradering,” siger han til Børsen.

Vivino giver brugerne mulighed for at skanne og anmelde vine, men samtidig er appen også en markedsplads for salg af vin.

Til Techcrunch fortæller Heini Zachariasen, at selskabet i det seneste år har opløbet markant vækst, og her opnåede selskabet en årlig omsætning på 250 millioner dollar.

”Vivino har indtaget en position som det førende digital vinværktøj for forbrugere over hele verden. Selskabet har et stærkt community med netværkseffekt og en dyb dataindsigt i 1,5 milliarder skannede vine. Selskabet udbygger i øjeblikket sin markedsplads, og vi ser frem til at støtte Vivino på selskabets vækstrejse,” lyder det ifølge en pressemeddelelse fra Kinneviks topchef Georgi Ganev.

Læs også: "De bestilte en ekstremt dyr og meget fancy fransk vin. Da jeg kom hjem, ratede jeg den på Vivino. Den fik halvanden stjerne"



CIO
Sådan tager top-CIO Pernille Geneser livtag med 40 år gamle it-systemer i Stark Group med 10.000 medarbejdere