Arla vil fordoble it-afdelingen: Trækker it hjem efter mange års outsourcing: Se CIO Torben Fabrins plan her

Interview: På bare to år skal mejerigiganten Arla ansætte 200 it-medarbejdere i koncernen. Det betyder, at afdelingen bliver dobbelt så stor. De hundredevis af nye it-folk skal blandt andet løfte ambitionen om, at Arla skal være det førende mejeri online.

Premium Kun for abonnenter
(Få gratis adgang med et Intro-abonnement)

Det får du i artiklen

  • Læs hvorfor Arla har valgt at insource en stor del af medarbejderne
  • Se hvad medarbejderne skal lave
  • Hvordan CIO Torben Fabrin finder den rigtige balance i outsourcingen
1.079
5:30 min
Den danske mejerigigant Arla skal ansætte 200 it-folk på bare to år. De 150 er allerede sikret, og de sidste 50 kommer i løbet af de næste seks måneder.

Det store ansættelsestempo sker blandt andet for at insource en del medarbejdere, der tidligere var blevet skåret fra.

Det fortæller Arlas CIO Torben Fabrin til Computerworld.

"For flere år siden outsourcede vi for meget. Jeg plejer at sige, at vi outsourcede arme og ben, men vi outsourcede nok også en del af hovedet," forklarer Torben Fabrin til Computerworld.

Når de næste 50 er ansat, vil Arlas it-afdeling på få år være fordoblet i størrelse med i alt 400 it-medarbejdere, fordelt mellem Viby J og Gdansk, hvor Torben Fabrin også sidder til dagligt.

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter


Premium
Microsoft bekræfter gigant-opkøb af AI-selskabet Nuance
Nuance Communication, der blandt andet har leveret teknologi til Apples Siri, er blevet opkøbt af Microsoft, der mandag eftermiddag bekræfter handlen.
Computerworld
Gigantisk datalæk: 600.000 danskeres Facebook-data offentliggjort på hackerforum
Data om 533 millioner Facebook-brugere på verdensplan er i weekenden blev lækket på hackerforum.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.