Verdens største leverandør af virksomhedssystemer, tyske SAP, satser på at kunne holde konkurrenter som Oracle og Microsoft fra døren med et nyt produkt, skriver Wall Street Journal, der samtidig peger på et lille problem: En pæn del af SAP's kunder er i tvivl om, hvad den nye software egentlig kan og skal.
Produktet, der har fået navnet Netweaver, er middleware. Det vil sige software, der binder forskellige computerprogrammer sammen, så de kan udveksle informationer.
Middleware en vigtig spiller
Middleware spiller en stadig vigtigere rolle i kampen mellem de store softwareleverandører, der slås om at opnå verdensomspændende dominans.
SAP, der primært lever af at sælge omfattende virksomhedssystemer til store virksomheder, håber med introduktionen af Netweaver at få endnu bedre fat i de store kunder.
Håbet går på, at kunderne med Netweaver oplever mindre besvær med at få deres SAP virksomhedssystem til at samarbejde med resten af virksomhedens applikationer.
Ifølge Wall Street Journal har SAP postet millioner af dollar i middleware-anstrengelserne i en af den 32-årige virksomheds største initiativer.
Forvirrer hele planeten
? Dette var sandsynligvis den vigtigste annoncering i SAP's historie, og det lykkedes SAP at sprede forvirring omkring den over hele planeten, siger John Parkinson, teknisk chef hos Cap Gemini, der arbejder med implementering af SAP hos store virksomheder.
SAP håber, at Netweaver, som virksomheden er ved at rulle ud over hele verden, kan hjælpe med at øge omsætningen i et marked, hvor konkurrencen er knivskarp, og hvor kunderne er modvillige overfor at bruge penge på kostbare teknologiske projekter.
Ifølge John Parkinson fejlede SAP i at gøre kunderne klart, hvad den nye softwarepakke egentlig betyder for dem.
Nu tager SAP fat på den del af annonceringen, men ifølge John Parkinson har SAP godt nok den rigtige besked til kunderne, "men selskabet fortæller det til en kunde ad gangen".
Netweaver for Dummies
For at give kunderne en bedre idé om, hvad den nye software handler om, har SAP udgivet en NetWeaver for Dummies pamflet i samarbejde med John Wiley & Sons Inc., der er forlaget bag en udbredt serie af lær-selv pamfletter.
SAP har også gennemført en verdensomspændende kampagne med forklarende sessioner for interesserede kunder.
? Du behøver nogen forklaring for at forstå historien, siger SAP's øverste chef Henning Kagermann til Wall Street Journal.
Analytikere og kunder siger, at det er alt for tidligt at bedømme om Netweaver, der kun bruges af en brøkdel af SAP's 23.000 kunder, er en succes eller ej.
Succes eller ej så får SAP under alle omstændigheder store problemer med at slå igennem på det 39 milliarder kroner store marked for middleware, hvor etablerede spillere som BEA Systems, IBM og Microsoft allerede har slået deres folder i adskillige år.