Fyret it-konsulent slettede mere end 1.200 Office 365-konti i virksomhed som hævn: Fik to år i skyggen og kæmpe-bøde

Det blev en dyr omgang for den fyrede it-konsulent Deepanshu Kher at slette mere end 1.200 Office 365-konti i et californisk firma som hævn. Firmaet var nærmest fjernet fra jordens overflade i to dage og hårdt ramt i månedsvis.

Artikel top billede

To år i skyggen og en kæmpebon på over 3,5 millioner kroner.

Det er sådan rundt regnet prisen for den hævnaktion, som den indiskfødte it-konsulent Deepanshu Kher gennemførte 8. august 2018 mod et større firma i den californiske by Carlsbad.

32-årige Deepanshu Kher var i perioden 2017 til maj 2018 ansat i et unavngivent it-konsulentfirma, som fik til opgave at hjælpe med en Office 365-migration i firmaet i Carlsbad, der har 1.500 ansatte.

Men kunden var ikke tilfreds med Deepanshu Khers indsats, så konsulentfirmaet hev ham i januar 2018 ud af projektet, og 4. maj blev han fyret.

En måned senere vender Deepanshu Kher hjem til Indien og til Delhi, hvor han kommer fra.

Hævnen fra Delhi

Siden må det være gået ok med migreringen i Carlsbad, for nu spoler vi frem til 8. august 2018, hvor den fyrede it-konsulent hjemme fra Delhi tager en ret voldsom hævn over firmaet.

Ifølge det amerikanske justitsministerium hackede han sig ind i Carlsbad-firmaet og slettede mere end 1.200 af virksomhedens i alt 1.500 Office 365-konti.

Det fik ret fatale konsekvenser.

Firmaet måtte lukke helt ned i to dage, og hverken kunder eller leverandører kunne komme i kontakt med firmaet.

Og de ansatte kunne heller ikke kommunikere via virksomhedens kanaler, så ingen kunne informere kunderne om, hvad der foregik, og hvornår firmaet igen ville komme op til overfladen.

Efter de to dage måtte firmaet fortsat kæmpe med en sværm af it-problemer i alle mulige afskygninger.

De ansatte modtog ingen mødeinvitationer, deres lister med kontakter kunne ikke reetableres fuldstændigt, og de kunne heller ikke få fat i de filer, de før havde adgang til.

Problemerne fortsatte i månedsvis

De omfattende problemer fortsatte i ikke mindre end tre måneder. It-chefen i firmaet sagde i retten, at han i sin 30-årige it-karriere aldrig nogensinde havde stået i så store vanskeligheder.

Firmaet i Carlsbad måtte hyre ekstern hjælp til at rette op på skaderne, og regningen for den operation landede på 567.084 dollars svarende til godt 3,5 millioner kroner. Lige præcis det beløb, Deepanshu Kher er dømt til at tilbagebetale.

Deepanshu Kher blev arresteret 11. januar 2021, da han landede i USA fra Indien. Han var angiveligt ikke klar over, at han var eftersøgt. Dommen ved den føderale domstol i Californien blev afsagt 22. marts i San Diego.

Annonceindlæg fra Computerworld it-jobbank

Mød 3.500+ it-talenter på IT-DAY 2026

Hos Computerworld it-jobbank er vi stolte af at fortsætte det gode partnerskab med folkene bag IT-DAY – efter vores mening Danmarks bedste karrieremesse for unge og erfarne it-kandidater.

TD SYNNEX Denmark ApS

Inside Sales Specialist

Københavnsområdet

Statens IT

VMware-specialist til Statens It

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Consultant

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse