Undersøgelse: Apples omstridte betalingskort frikendes for kønsdiskrimination

En amerikansk myndighed frikender nu Apple og Goldman Sachs kreditkort, Apple Card, for at beskyldninger om diskrimination.

Artikel top billede

Apples betalingskort Apple Card blev sidste år beskyldt for anvende en kreditvurderings algoritme, der er diskriminerende mod kvinder.

Det var blandt andet den danske udvikler David Heinemeier Hansson og selveste Apple-stifteren Steve Wozniak, der mente, at der lå diskrimination til grund for, at deres ægtefæller fik ringere kreditvurderinger end dem selv.

Men ifølge erhvervsmediet Bloomberg har en undersøgelse fra myndigheden New York State Department of Financial Services (NYSDFS) konkluderet, at den eller de algortimer som Apple Card bruger til kreditvurderinger ikke er kønsdiskriminerende.

Læs også: Dansk rigmand bag shitstorm mod Apple Card: Nu skal algoritmen undersøges

Kunne identificere årsagen

Apple Card er lanceret i samarbejde med investeringsbanken Goldman Sach, og det er også den amerikanske bank, der er ansvarlig for kreditvurderingerne.

NYSDFS har modtaget flere klager over Apple Card, og de amerikanske myndigheder har anmodet Goldman Sachs om en forklaring på de enkelte kreditvurderinger, der lå til grund for klagen.

”I hvert tilfælde var banken i stand til at identificere de faktorer, der har ført til beslutningen om kreditvurderingen,” lyder det i rapporten fra NYSDFS, hvor det konkluderes at ingen af de faktorer, der har ført til vurderingen var ulovlige eller i strid med Goldman Sachs egen kredit-politik.

NYSDFS påpeger også, at det ikke er sådan, at to ægtefæller nødvendigvis får samme kreditvurdering.

Der kan ifølge myndigheden være en lang række legitime forklaringer på, at det ikke tilfældet. Det kan eksempelvis afhænge af forskelle i de to personers persons kredit-historik eller gæld.

Den amerikanske myndigheds vurdering bygger blandt andet på en statistisk analyse af knap 400.000 personer fra New York, der havde ansøgt om et kreditkort.

Læs også: Dansk it-rigmands angreb på Apple afslører it-branchens ømme punkt: ”Hvordan kan vi vide, at der ikke er problemer med machine-learning algoritmer, når ingen kan oplyse, hvordan de fungerer”

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Publicis Sapient

    Order Management er hjertet i omnichannelstrategien

    Publicis Sapient og IBM bygger globale, fleksible og skalerbare OMS-løsninger med fokus på kundeoplevelsen – og i Danmark er Pandora et skoleeksempel.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job