Undersøgelse: Apples omstridte betalingskort frikendes for kønsdiskrimination

En amerikansk myndighed frikender nu Apple og Goldman Sachs kreditkort, Apple Card, for at beskyldninger om diskrimination.

Artikel top billede

Apples betalingskort Apple Card blev sidste år beskyldt for anvende en kreditvurderings algoritme, der er diskriminerende mod kvinder.

Det var blandt andet den danske udvikler David Heinemeier Hansson og selveste Apple-stifteren Steve Wozniak, der mente, at der lå diskrimination til grund for, at deres ægtefæller fik ringere kreditvurderinger end dem selv.

Men ifølge erhvervsmediet Bloomberg har en undersøgelse fra myndigheden New York State Department of Financial Services (NYSDFS) konkluderet, at den eller de algortimer som Apple Card bruger til kreditvurderinger ikke er kønsdiskriminerende.

Læs også: Dansk rigmand bag shitstorm mod Apple Card: Nu skal algoritmen undersøges

Kunne identificere årsagen

Apple Card er lanceret i samarbejde med investeringsbanken Goldman Sach, og det er også den amerikanske bank, der er ansvarlig for kreditvurderingerne.

NYSDFS har modtaget flere klager over Apple Card, og de amerikanske myndigheder har anmodet Goldman Sachs om en forklaring på de enkelte kreditvurderinger, der lå til grund for klagen.

”I hvert tilfælde var banken i stand til at identificere de faktorer, der har ført til beslutningen om kreditvurderingen,” lyder det i rapporten fra NYSDFS, hvor det konkluderes at ingen af de faktorer, der har ført til vurderingen var ulovlige eller i strid med Goldman Sachs egen kredit-politik.

NYSDFS påpeger også, at det ikke er sådan, at to ægtefæller nødvendigvis får samme kreditvurdering.

Der kan ifølge myndigheden være en lang række legitime forklaringer på, at det ikke tilfældet. Det kan eksempelvis afhænge af forskelle i de to personers persons kredit-historik eller gæld.

Den amerikanske myndigheds vurdering bygger blandt andet på en statistisk analyse af knap 400.000 personer fra New York, der havde ansøgt om et kreditkort.

Læs også: Dansk it-rigmands angreb på Apple afslører it-branchens ømme punkt: ”Hvordan kan vi vide, at der ikke er problemer med machine-learning algoritmer, når ingen kan oplyse, hvordan de fungerer”

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly