Artikel top billede

(Foto: Computerworld / Niels de Boissezon)

Facebook sætter lyd på dine smileys: Stor satsning på nye lydformater

Facebook lancerer en sværm af nye lydtjenester og formater, som giver plads til eksperimenter og forretning, og som kan forbedre lydkvaliteteten betragteligt. Podcasts er på vej til platformen, og et nyt samarbejde med Spotify er i støbeskeen.

Facebook har lanceret en større satsning på at gøre lyd til en stor ting på det sociale medie.

Det sociale medie tilbyder snart en hel byge af nye lydtjenester og formater, som brugerne kan drage nytte af og gøre forretning med.

En af satsningerne kaldes audio rooms, der ses som et direkte svar på konkurrencen fra det nye sociale medie Clubhouse. Clubhouse, der er på invitation only-niveau og kun findes på IoS, er dog ramt af svigtende brugertilstrømning. Facebook audio rooms bliver lanceret til sommer.

Audio rooms er tænkt som mødesteder for alle mulige grupperinger, som også kan afvikle live-arrangementer, og hvor brugerne kan betale for indhold.

Soundbites et andet nyt format fra Facebook, som bliver lanceret i løbet af de kommende måneder. Det er tænkt som korte lydfortællinger, som understøttes af nye redigeringsmuligheder i et online lydstudie inkorporeret i Facebook-appen, og som kan udstyres med en masse forskellige lydeffekter og musikstumper.

Ifølge Reuters samarbejder Facebook med lydtjenesten Spotify om at kunne afspille og dele musik på Facebook. Projektet kaldes Boombox.

Du kan læse meget mere om de nye tjenester og høre et eksempel på, hvordan Facebooks nye lydstudie kan optimere og transformere lydoplevelsen her:

https://about.fb.com/news/2021/04/bringing-social-audio-experiences-to-facebook/