Ingen vil bruge Googles nye annonce-teknologi: "Vil skade brugerens privatliv væsentligt under dække af at være privatlivsvenligt"

Ingen browser-leverandører har indtil nu sagt ja til Googles nye annonce-teknologi. Flere beskylder teknologien for at gøre det omvendte af, hvad den lover: Nemlig at invalidere brugernes privatliv. Se her om du er en af dem, der har fået testversionen i din browser.

Artikel top billede

(Foto: Kai Wenzel)

Ingen browser-leverandører ser ud til at ville have noget at gøre med Googles nye privatlivsvenlige annonce-teknologi at gøre. Flere af leverandørerne beskylder teknologien for at skade brugeres privatliv istedet for at beskytte det.

For få uger siden meddelte Google, at selskabet begyndte at teste en ny annonceteknologi i Google Chrome kaldet Federated Learning of Cohorts (FLoC).

Teknologien anvender en algoritme til at se på brugernes browserhistorik og placere vedkommende i en gruppe af mennesker med lignende browserhistorik. Derfra kan annoncører målrette deres reklamer mod denne fælles gruppe.

Det er mere privat end cookies, men det er også kompliceret og har nogle potentielle farer for brugerens privatliv, hvis det ikke implementeres rigtigt.

I værste tilfælde kan FLoC ende med at lække følsomme oplysninger.

"ikke gavnligt for brugerne ubevidst at give deres privatliv væk"

Flere browser-leverandører har sagt klart fra overfor FLoC-teknologien.

Blandt andet skriver browserselskabet Brave:

"Det værste aspekt af FLoC er, at det skader brugerens privatliv væsentligt under dække af at være privatlivsvenligt."

Hos browseren Vivaldi skriver teamet bag:

”Vi støtter ikke FLoC API og planlægger at deaktivere den, uanset hvordan den implementeres. Det beskytter ikke privatlivets fred, og det er bestemt ikke gavnligt for brugerne ubevidst at give deres privatliv væk for Googles økonomiske gevinst. ”

Til the Verge siger browser-leverandøren Opera, at:

"Mens vi og andre browsere diskuterer nye og bedre annonceringsalternativer til beskyttelse af privatlivets fred til cookies inklusive FloC, har vi ingen aktuelle planer om at aktivere funktioner som denne i Opera-browserne i deres nuværende form. Generelt synes vi dog, det er for tidligt at sige, i hvilken retning markedet bevæger sig, eller hvad de store browsere vil gøre."

Er Microsoft med på vognen?

Googles øjne er særligt i disse dage vendt mod Microsoft Edge, som er en af de få store mastodonter på markedet.

Siger Microsoft nej tak, kan meget tyde på, at Google kommer til at gå enegang med FLoC-funktionen.

Til spørgsmålet om, hvorvidt Microsoft Edge regner med at gøre plads til FLoC-funktionen, svarer selskabet:

"Ligesom Google understøtter vi løsninger, der giver brugerne klart samtykke og ikke omgår forbrugernes valg. Derfor understøtter vi ikke løsninger, der udnytter ikke-godkendte brugeridentitetssignaler, såsom fingeraftryk."

Fra Mozilla, der ejer FireFox-browseren, er svaret noget mindre kryptisk:

"Vi evaluerer i øjeblikket mange af de forslag til beskyttelse af privatlivets fred, herunder forslag fra Google, men har ingen aktuelle planer om at gennemføre nogen af ​​dem på nuværende tidspunkt."

Google-FLoC er stadig blot et forslag. Google selv siger, at det gerne vil gøre den til en grundlæggende del af internettet og ikke blot en ny funktion i sin browser.

Websted der afslører bruger-test af funktionen

Hos Electronic Frontier Foundation, som er meget imod FLoC, har man lavet et websted -amiflocked.org - der fortæller dig, om du er en af ​​de Chrome-brugere, der er inkluderet i Googles tidlige tests af FLoC-teknologien.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S