Bitcoin-kursen falder efter Joe Biden har annonceret ny beskatning

Bitcoin-kursen dykker efter Joe Biden-administrationen har lanceret planer om at beskatte de rigeste amerikanere hårdere på deres investeringsgevinster.

Artikel top billede

(Foto: Adam Schultz / Adam Schultz)

Joe Biden planlægger at hæve skatten for de rigeste amerikanere for at takle ulighed og finansiere billioner af dollars i højere sociale udgifter. Det har fået bitcoin-investorer til at sælge fra hurtigt, og derved fået kurven til at styrtdykke.

Bitcoin-kursprisen faldt mere end 6 procent og er nu under 50.000 dollar - over 300.000 kroner - per bitcoin. det er det laveste niveau siden begyndelsen af ​​marts.

Det skriver The Guardian.

Alt imens lægger Det Hvide Hus sidste hånd på planerne om at så godt som fordoble satsen for kapitalgevinstskat for landets rige borgere, der tjener en million dollar eller derover.

Satsen der lige nu ligger på 20 procent af indtægten vil stige til 39,6 procent.

Yderligere en skat på 3,8 procent af investeringsindtægter, der blev brugt til at finansiere Obamacare, blev genetableret, hvilket betyder, at den nye topsats ville ligge på 43,4 procent.

Biden-administrationen planlægger en gennemgribende revision af det amerikanske skattesystem designet til at få rigere enkeltpersoner og store virksomheder til at betale mere i skat, takle ulighed og hjælpe med at betale regningen til præsidentens økonomiske dagsorden.

Joe Biden har dog brug for den fulde støtte fra sit parti for at føre skatteplanerne gennem Kongressen, hvor præsidenten kræver enstemmig opbakning fra demokrater, der skal stå mod modstand fra republikanerne.

Særligt tech-aktier dykker

Og det var ikke kun bitcoin-aktien der mærkede til effekten af de nyvarslede tiltag.

Wall Street-aktier, aktier i teknologivirksomheder og aktier i andre digitale aktiver trak sig alle tilbage efter offentliggørelsen sent torsdag.

Ikke lang tid forinden var bitcoin steget til sin hidtidige højderekort på 64.895 dollar. det skete 14. april. Samme dag ​​USA's største kryptovalutaudveksling, Coinbase, blev lanceret på Nasdaq-børsen.

Navnenyt fra it-Danmark

netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
Jakob Dirksen, SVP, Nordic Customer Delivery & Operations hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Infrastructure Delivery & Operations. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede Infrastructure Delivery & Operations, der har til opgave at drive og udvikle fibernetværket på tværs af virksomheden. Forfremmelse

Jakob Dirksen

GlobalConnect

Comsystem A/S har pr. 15. april 2026 ansat Iver Jakobsen som Technical Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med teknisk løsningssalg. Iver Jakobsen har 25 års erfaring fra TelCo-branchen. Han kommer fra en stilling som Key Account Manager hos E.ON Drive ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med rådgivning og løsningssalg. Nyt job

Iver Jakobsen

Comsystem A/S