Artikel top billede

Ny forskning: Kunstig intelligens på jobcentrene er ikke en god erstatning for menneskelige vurderinger

Kunstig intelligens er afprøvet i flere kommuners jobcentre som led i sagsbehandling af ledige borgere. Men ny forskning viser, at personlig behandling bliver svært at erstatte med algoritmer.

Kunstig intelligens er rykket helt ind i sagsbehandlingerne af arbejdsløse danskere i flere kommuner. Men ny forskning argumenterer for, at AI altid vil være mangefuld i forhold til personlig sagsbehandling.

Selv om kunstig intelligens bruges i store dele af samfundet i dag, er det ikke svaret på alle vores udfordringer.

En undersøgelse foretaget på et dansk jobcenter, skulle sagsbehandlerne kategorisere kontanthjælpsmodtagerne og vurdere deres arbejdsevne.

På jobcentrene placerer sagsbehandlerne kontanthjælpsmodtagerne i nogle kategorier. Og det har stor betydning for borgerne, hvor de bliver placeret.

Forskellen mellem kategorierne har indflydelse på blandt andet, hvilken hjælp de modtager og hvilke rettigheder de har.

"Flere steder har der været et stærkt ønske om at bruge historiske data fra en masse kontanthjælpsmodtagere til eksempelvis at forudsige sandsynligheden for langtidsledighed for de her mennesker, og det er så det, vi har undersøgt nærmere," fortæller ph.d.-studerende på IT-Universitetet, Anette C. M. Petersen i et indlæg på ITU's hjemmeside.

Sammen med sin kolleger Lars Rune Christensen (IT-Universitetet) Richard Harper (Lancaster University) og Thomas Hildebrandt (Københavns Universitet) har hun skrevet en forskningsartikel med titlen “We Would Never Write That Down” - Vi ville aldrig skrive dét ned.

Sagsbehandleren kan lugte at borgeren har drukket alkohol

Artiklen handler om, at mens kommunenernes systemer officielt inddeler mennesker i to kategoerier - jobparate eller aktivitetsparate - så er den daglige sagsbehandlergang mere nuanceret end dét.

Sagsbehandlerne inddeler yderligere de jobpartate i tre kategorier, der ikke er en officiel del af et system - let, tung elelr hård jobparat.

Dette uofficielle system er udtryk for den menneskelige vurdering,s som Anette C. M. Petersen ikke mener at en kunstig intelligens kommer til at kunne gøre bedre end en sagsbehandler.

"Sagsbehandlerne sidder stadig til møder med borgerne og kan lugte, hvis der én, som lugter af alkohol eller hvis vedkommende bliver ked af det, når der bliver spurgt ind til helbredet. Så der er en masse fysiske clues, som man endnu ikke kan tage teknologisk højde for," siger Anette C. M. Petersen.

Der er en række ting, som sagsbehandlere ikke skriver ned, fordi det er mennesker, de har med at gøre. Og mennesker er komplekse og foranderlige, forklarer Petersen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Nye muligheder - ny værdi. Få mere ud af Microsoft Dynamics 365 CE - med særligt fokus på kunstig intelligens (AI)

Kunstig intelligens, stemmegenkendelse, Open AIs meget omtalte ChatGPT, integrationer til Outlook, Teams og meget mere. Microsoft Dynamics 365-platformen byder på masser af muligheder for at øge produktiviteten, forbedre kundeservicen, få bedre indsigt i forretningen og i det hele taget rykke fra konkurrenterne.

29. marts 2023 | Læs mere


Enterprise Architecture Day 2023: Strategi styring og sikkerhed

Mange it-afdelinger har de seneste år har oprustet på it-arkitektursiden. Både gennem individuelle ansættelser og med oprettelse af egentlige arkitektafdelinger. Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu?

30. marts 2023 | Læs mere


Seminar: Optimér databasen og styrk kritiske processer på tværs af platform, cloud og on-premise

Det er lettere sagt end gjort at optimere databasemiljøet i en hybrid, distribueret infrastruktur, hvor funktionalitet og stabilitet er afhængig af en lang række integrationer med platforme og teknologier fra talrige leverandører. Derfor sætter vi fokus på, hvordan du som DBA’er, infrastrukturspecialist eller IT-chef får de bedste forudsætninger for at lykkes med indsatsen. Du får konkret og opdateret viden om værktøjer og kompetencer, der gør det muligt at løfte opgaven i din virksomhed. Uanset om I satser på Oracle DB, Microsoft SQL eller PostgreSQL på eksempelvis IBM Cloud – eller en blanding heraf.

30. marts 2023 | Læs mere