Internetudbyderen AOL Europe har skrevet kontrakt med Google om at få leveret annoncørsponserede søgeresultater og samtidig droppet det eksisterende samarbejde med Yahoo, skriver Reuters.
AOL Europe, der har 6,3 millioner internetabonnementer i Tyskland, Frankrig og England, siger, at aftalen med Google løber i mere end et år, men vil ikke oplyse om økonomien i aftalen.
Annoncør-sponseret
Forretningsmodellen med annoncør-sponserede søgeresultater virker på den måde, at annoncører overbyder hinanden for at få den mest attraktive position i toppen af den stribe annoncer, der som regel figurerer ude til højre, når man søger efter et eller andet på en af de populære søgemaskiner.
At sælge annoncer på denne måde har hjulpet markedet for online-annoncer på benene igen efter vanskeligheder i både USA og Europa.
Hidtil har AOL Europe brugt Googles søgeteknologi, mens Yahoos Overture har bidraget med ekspertise i forhold til de annoncørsponserede søgeresultater.
? Det er konkurrencepræget marked. Vi har haft et succesfuldt partnerskab med Overture, men har nu valgt at fortsætte med Google, siger en AOL Europe talsmand til Reuters.
Efter meddelelsen tabte både Google, Yahoo og Time Warner værdi på Nasdaq-børsen i New York.