Sparekassen Sjælland installerer IP-telefoni i 18 filialer og otte boligbutikker og eliminerer dermed 25 selvstændige telefoncentraler og sparer samtidig en formue på de interne telefonsamtaler.
Alene på interne samtaler har Sparekassen Sjælland hidtil haft en årlig udgift på omkring 100.000 kroner, som fremover falder helt væk, fordi interne IP-samtaler er gratis.
Sparekassens 18 filialer og otte boligbutikker, som er spredt over et stort geografisk område, kan kobles op til én server og ét centralt omstillingsanlæg. Dermed skal der ikke længere investeres i indkøb af omstillingsanlæg til de enkelte filialer.
Tidligere havde sparekassen 25 selvstændige omstillingsanlæg. Med IP-telefoni får de ét fælles system..
Ikke kun et spørgsmål om penge
Men selvom der er kontante fordele ved IP-telefoni, er sparekassens valg af ny teknologi ikke først og fremmest et spørgsmål om at spare penge:
IP-telefonien er et element i en løbende modernisering af bankens infrastruktur. Hovedargumentet er et ønske om at højne sparekassens kundeservice. Stadig flere kunder henvender sig via telefonen, så for banken er det nødvendigt med et system, som kan håndtere den ekstra belastning og helst øge servicen.
? Vi har en klar telefonpolitik, der siger, at kunderne skal have et levende menneske i røret. Det kan IP-telefonerne sørge for, fordi de kan programmeres til automatisk at stille videre til receptionen, når en medarbejder er til møde, frokost eller ude af huset, udtaler Per Olsen.
Sparekassen tog denne kalenderfunktion i brug helt fra begyndelsen, ligesom medarbejderne udnytter en anden meget brugervenlig funktion, der gør det muligt at tage et lokalnummer med, hvis man går til et nyt kontor, arbejder hjemme eller ønsker at omstille til sin mobiltelefon.
Ikke forsøgskaniner
IP-telefoni er ikke nogen ny idé for Sparekassen Sjælland, Allerede for et par år siden undersøgte it-direktør Per Olsen mulighederne, men konklusionen på det tidspunkt var, at teknologien krævede mere modning.
Da sparekassen for nylig indrettede nyt hovedkontor ved Holbæk havn, var det en god anledning til samtidig at tage det teknologiske skridt til IP-telefoni.
? I dag er IP-telefonien fuldt udviklet, og vi føler os på ingen måde som forsøgskaniner. Driftssikkerheden har vist sig at være på højde med traditionel telefoni, og så byder teknologien på oceaner af nye muligheder, samtidig med at der er penge at spare, udtaler Per Olsen, it-direktør, Sparekassen Sjælland.
Ud over gratis interne samtaler og de nye funktionaliteter er der den store fordel ved IP-telefonerne, at brugerne ikke behøver ekstern support f.eks. ved flytning og oprettelse af ny linier. Hvis der er behov for ti telefoner mere, vælger man ganske enkelt ti nye numre på serveren og kobler telefonerne til systemet. Det er en operation, der tager under en halv time, og det kræver ikke besøg fra en teleoperatør.
Bankens leverandør, IBM. har indtil videre implementeret systemet i det nye hovedkontor i Holbæk og to filialer. De resterende 16 filialer foruden sparekassens otte boligbutikker kobles til IP-netværket i løbet af det kommende år.