Apples markedsposition skal undersøges i Tyskland

De tyske konkurrencemyndigheder vil se nærmere på Apples markedsposition på tværs af it-gigantens økosystem.

Artikel top billede

De tyske konkurrencemyndigheder har indledt en undersøgelse mod Apple.

Undersøgelsen skal se nærmere på Apples markedsposition på tværs af markedet.

Det skriver BBC.

Blandt andet vil de tyske konkurrencemyndigheder se nærmere på, om Apples Iphones og styresystemet IOS på tværs af flere markeder har skabt en dominerende markedsposition.

Derudover skal Apples App Store granskes nærmere blandt andet i forhold til "den obligatoriske brug af Apples eget købssystem i app'en og den 30 procents provision, der er forbundet med dette," lyder det.

Apples umiddelbare kommentar er, at selskabet ser frem til at "have en åben dialog" med de tyske konkurrencemyndigheder.

Lignende undersøgelse af Facebook, Amazon og Google har været sat i gang i Tyskland, efter en tysk konkurrencelov har givet mulighed for at sætte tidligere ind over for giganterne.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S