Intel lægger planer om at udvide chip-produktion: Vil købe chip-gigant til 180 millarder

Microchip-manglen ulmer, og nu ser det ud til, at Intel er ved at gøre kur til branchen med et 180 milliarder kroner opkøb af en gigant i chip-produktions-industrien.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Intel lægger ifølge interne kilder lige nu planer om at købe den amerikanske microchip-producent GlobalFoundries. Opkøbet vil således blive et led i planen om at sætte turbo på halvleder-gigantens produktion til andre teknologivirksomheder.

Ifølge kilderne, som mediet Wall Street journal har talt med, kan en aftale værdisætte GlobalFoundries til cirka 30 milliarder dollar - over 180 millarder danske kroner.

Der er endnu ingen garantier for, at aftalen bliver til noget, skriver mediet. Og en talskvinde fra microchip-producenten afviser da også blankt, at denne skulle være i dialog med Intel om et sådant opkøb.

GlobalFoundries ejes i dag af Mubadala Investment - en investeringsafdeling under Abu Dhabi-regeringen, som dog har base i USA.

Tilbage i marts sagde Intels administrerende direktør Pat Gelsinger, at it-virksomheden ville lave store tiltag, de skulle får Intel ind på chipproduktionsmarkedet.

I alt har Intel sat mere end 20 milliarder dollar af til investeringer i udviddelse af chipfremstillingsfaciliteter i USA, og Gelsinger har tilføjet, at endnu flere "forpligtelser" i både ud- og indland er undervejs.

De store planer for opkøb og udviddelse lægger sig til fortællingen om den chipmangel, der lige nu hærger flere brancher, og rammer blandt andet computer- og bilproducenter hårdt i disse år.

Manglen har sat gang i flere tiltag rundt omkring i verden, og antændt et regulært kapløb mellem lande som USA og Kina for at komme til at dominere det marked, der i fremtiden ser ud til at blive et afgørende område for samfunds- og verdensøkonomien.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S