Intel lægger planer om at udvide chip-produktion: Vil købe chip-gigant til 180 millarder

Microchip-manglen ulmer, og nu ser det ud til, at Intel er ved at gøre kur til branchen med et 180 milliarder kroner opkøb af en gigant i chip-produktions-industrien.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Intel lægger ifølge interne kilder lige nu planer om at købe den amerikanske microchip-producent GlobalFoundries. Opkøbet vil således blive et led i planen om at sætte turbo på halvleder-gigantens produktion til andre teknologivirksomheder.

Ifølge kilderne, som mediet Wall Street journal har talt med, kan en aftale værdisætte GlobalFoundries til cirka 30 milliarder dollar - over 180 millarder danske kroner.

Der er endnu ingen garantier for, at aftalen bliver til noget, skriver mediet. Og en talskvinde fra microchip-producenten afviser da også blankt, at denne skulle være i dialog med Intel om et sådant opkøb.

GlobalFoundries ejes i dag af Mubadala Investment - en investeringsafdeling under Abu Dhabi-regeringen, som dog har base i USA.

Tilbage i marts sagde Intels administrerende direktør Pat Gelsinger, at it-virksomheden ville lave store tiltag, de skulle får Intel ind på chipproduktionsmarkedet.

I alt har Intel sat mere end 20 milliarder dollar af til investeringer i udviddelse af chipfremstillingsfaciliteter i USA, og Gelsinger har tilføjet, at endnu flere "forpligtelser" i både ud- og indland er undervejs.

De store planer for opkøb og udviddelse lægger sig til fortællingen om den chipmangel, der lige nu hærger flere brancher, og rammer blandt andet computer- og bilproducenter hårdt i disse år.

Manglen har sat gang i flere tiltag rundt omkring i verden, og antændt et regulært kapløb mellem lande som USA og Kina for at komme til at dominere det marked, der i fremtiden ser ud til at blive et afgørende område for samfunds- og verdensøkonomien.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil