Enhedslisten vil have særligt nævn til at holde øje med ulovligt indhold hos techgiganter

Der er behov for et statsligt nævn, der kan holde techgiganter som Facebook, Google og Youtube ansvarlige for ulovligt indhold på deres platform. Det mener Enhedslisten i et nyt politiske udspil.

Artikel top billede

(Foto: Folketinget/Henrik Sørensen)

Senere på efteråret inviterer regeringen med statsminister Mette Frederiksen (S) i front til forhandlinger om techgiganternes rolle og de sociale mediers ansvar i vores samfund.

Allerede nu er Enhedslisten klar til at spille den første politiske bold.

Partiet foreslår helt konkret, at der oprettes et statsligt nævn, der kontrollerer og holder giganter som Facebook, Google og Youtube ansvarlige for ulovligt indhold på deres platforme.

Det fortæller Enhedslistens retsordfører Rosa Lund til Politiken i morgenens avis.

Rosa Lund peger på, at de sociale medier er underlagt markedsmekanismer, som er problematiske i forhold til deling af ulovligt indhold - da de jo tjener penge på folks opmærksomhed.

"Vi skal tage magten tilbage fra techgiganterne. Jeg siger ikke, at de sociale medier spekulerer i at have ulovligt indhold på deres sider, men jeg siger, at de har en grund til at lade det ligge så lang tid som muligt," siger hun til Politiken.

Et statsligt nævn skal ifølge Enhedslisten holde techgiganterne ansvarlige for indholdet på deres platforme og samtidig vurdere, hvilket indhold, der skal have lov at være på platformene.

Såvel SF, Radikale Venstre og Facebook selv er positivt indstillet over for rettighedsnævn, der kan føre opsyn med giganterne.

Facebooks politiske chef i Norden, Martin Ruby, fortæller til Politikken, at Facebook generelt gerne ser flere regler på området, men afviser på det kraftigste, at Facebook spekulerer i at lade ulovligt indhold.

Regeringen er klar til at drøfte partiernes forskellige forslag til efteråret, men er for nu ikke sikker på, at et statsligt nævnt er den rigtig løsning blandt andet med henvisning til, at det er virkelig meget indhold, der skal ses igennem.

Navnenyt fra it-Danmark

netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job
Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

Mikkel Bernt Buchvardt

Elbek & Vejrup A/S

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job