Det amerikanske softwarehus Business Objects vil være større end SAS Institute i Danmark på området business intelligence.
For at nå målet har Business Objects fundet penge til at ansætte 25 mand i det danske datterselskab, der blev etableret i foråret med den tidligere Novell-direktør Mette With ved roret.
Firmaets nordiske chef står parat med tegnebogen.
? Jeg betragter Danmark som et frontløberland, når det gælder brugen af business intelligence, data mining og lignende analyseværktøjer. Derfor går vi meget målrettet efter at vinde markedsandele. Vi er villige til at investere markant i Danmark, udtaler Sean Farrington, Business Objects Nordic.
Vokser hurtigst
På verdensplan er Business Objects ifølge analyseselskabet IDC den hurtigst voksende business intelligence-leverandør med en årlig vækstrate på 17 procent og en markedsandel på 16,5 procent.
? Vores markedsandel i Danmark er for lav. Derfor udvider vi samarbejdet med vores distributører og forhandlere. Om fem år er Business Objects den førende BI-leverandør i Danmark, udtaler Mette With Petersen.
Hos IDC European Software Group er Christina Steensboe ansvarlig for indblikket i aktørerne på business intelligence-markedet.
Hun siger:
? Business Objects er den førende leverandør af business intelligence-værktøjer i Europa og ligger også godt til på "søster"-markedet for analytiske applikationer.
Business Intelligence-software er i princippet værktøjer, som kan bruges til at analysere store mængder data, finde mønstre i disse data samt lave forudsigelser.
De analyserede datamængder kan efterfølgende danne grundlag for strategiske beslutninger. En e-business intelligence-løsning er web-baseret og betjenes via en browser.