Artikel top billede

Bog: Hvorfor svarer fjolset ikke på min besked..!?

Ny bog undersøger, hvorfor mange bliver dårligere og dårligere til at svare på personlige eller arbejdsrelaterede henvendelser – og anbefaler måder at håndtere en stigende mængde samtaler på uden selv at fremstår som et fjols.

Aldrig har det været så nemt for mennesker at komme i kontakt med hinanden eller at svare på arbejdsmails, SMS, chatbeskeder eller invitationer til møder, familiefødselsdage og Tinderdates.

Og aldrig har så mange af os så hyppigt oplevet at vente forgæves på svar undervejs i en elektronisk samtale af den ene eller den anden art.

Det forekommer ofte urimeligt, for hvor svært kan det egentlig være? Vi har trods alt telefonen ved hånden de fleste af døgnets vågne timer.

”Ikke-svar” er frustrerende, tidsrøvende og giver hos mange anledning til stress og en træls følelse af at være ligegyldige eller mindreværdige som professionelle eller som mennesker.

Tilsvarende bliver de, der er dårlige til at svare, opfattet som arrogante, egoistiske og upålidelige. Hvilket trods alt er etiketter, de færreste af os har lyst til at bære rundt på.

Det har kommunikationsrådgiver og foredragsholder Malene Rydahl skrevet en bog om, der bærer titlen Svar udbedes – kunsten at svare og forstå, hvorfor andre ikke svarer.

Bogen bygger på omfattende research blandt bl.a. psykologer, virksomheder og udbydere af chattjenester. Den giver bud på, hvorfor den såkaldte ikke-svar-kultur er opstået og på, hvordan man selv kan blive bedre til både at svare og til at håndtere dem, der ikke gør det.

For, ja: Nogle mennesker er vitterlig selvoptagede og mangler både lysten og evnerne til at interagere med andre på en høflig og ordentlig facon.

Men den dominerende årsag til de mange ikke-svar er, at mængden af kanaler, platforme og samtaler er steget så eksplosivt, at vi mister pusten. Samt at der er vidt forskellige forventninger til, hvordan og hvor hurtigt, man bør svare på en besked.

Ligeledes giver bogen forslag til, hvordan man håndterer de mange samtaler. For løsningen er som bekendt heller ikke at svare på alt i en fart; det har de færreste hverken lyst eller overskud til.

Men man kan eksempelvis forventningsafstemme med hurtige returbeskeder om, at ”jeg har travlt og vil svare dig i løbet af nogle dage” – hvis man altså faktisk har tænkt sig at gøre netop dét. For ellers gør man nok bare ondt værre.

Men det kan man alt sammen læse mere om i Svar udbedes – kunsten at svare og forstå, hvorfor andre ikke svarer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere