Storbritannien indfører egne regler for internationale dataoverførsler: Vil ikke længere følge GDPR - men ‘sund fornuft’

Storbritannien vil ikke længere følge EU's regler, men vil indføre egne regler for persondata-overførsler, som vil være meget mere lempelige. Bruddet med GDPR vil fremme ‘innovation og vækst,” mener regeringen, som vil 'reducere unødvendige barrierer og byrder på internationale data-overførsler.' I stedet satser Storbritannien på særlige data-aftaler med en række store lande.

Artikel top billede

Storbritannien er på vej med et brud med GDPR efter landets exit fra EU.

Istedet vil landet indføre sine egne regler og love for beskyttelse og håndtering af persondata, som på en række områder vil divergere fra formuleringerne i GDPR.

“Da vi nu har forladt EU, er jeg opsat på at udnytte muligheden og udvikle verdens bedste data-politik,” lyder det fra Storbritanniens digitale minister, Oliver Dowden.

Denne nye data-politik kommer til at omfatte både data-beskyttelse og privacy-lovgivning.

Den britiske regering peger på, at den nye lov for data-overførsler og persondata skal være baseret på ‘sund fornuft’ og ikke det, som briterne kalder for ‘box-ticking’ - altså regler bare for at være på den sikre side.

Store partnerskaber

Som led i indførelsen af den nye store datalov, har Storbritannien indgået en serie af aftaler om data-overførsler med en række lande, nemlig USA, Australien, Sydkorea, Singapore, Dubai og Columbia.

På trapperne er lignende aftaler med Indien, Brasilien, Kenya og Indonesien.

Storbritannien har allerede aftaler på plads med Canada, New Zealand og Japan.

Storbritannien kalder disse aftaler for ‘data adequacy partnerships’ - frit oversat ‘tilstrækkelige data-partnerskaber.”

Disse aftaler vil fjerne de i dag omkostningstunge regler, som i dag gælder for dataoverførsler af persondata mellem lande, lyder det fra den britiske regering.

“‘Data adequacy partnerships’ med lande eller sektorer med høje standarder for databeskyttelse vil betyde, at organisationer ikke behøver at implementere omkostningstunge compliance-foranstaltninger for at dele persondata over landegrænser,” lyder det fra den britiske regering.

De nye aftaler skal gøre det ‘nemt at udnytte data til at skabe vækst og job og samtidig opretholde høje standarder for databeskyttelse,” lyder det fra den britiske regering.

Aftalerne vil gøre det ‘nemmere for britiske organisationer at udveksle data med vigtige markeder og hurtigt-voksende økonomier.”

Det skal understøtte dataflow og minimere ‘udokumenterede barrierer og betingelser,” som det hedder.

Storbritannien var midt i brexit-processen, da GDPR blev indført i maj 2018.

Alligevel valgte landet dengang at optage GDPR i sin lovgivning.

Oliver Dowden siger til avisen The Telegraph, at Storbritannien eksempelvis vil afskaffe de ‘meningsløse’ cookie-regler, som kræver samtykke hele tiden.

“Regeringen mener, at den kan frigøre handel og innovation ved at reducere unødvendige barrierer og byrder på internationale data-overførsler,” lyder det fra den britiske regering.

“Derved åbnes de globale markeder for britiske virksomheder, mens britiske forbrugere vil kunne få adgang til hurtigere, billigere og mere pålidelige produkter og services fra hele verden.”

Du kan læse den britiske regering statement her.

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil