Viborg: “Vi har ikke fået det ud af Apples datacenter, som vi havde forventet”

Apples store datacenter i Foulum uden for Viborg er langt fra blevet til det erhvervseventyr, som Viborg Kommune havde håbet på.

Artikel top billede

(Foto: Apple) (Foto: Apple/PR)

Apples store datacenter på en mark ved Foulum uden for Viborg har ikke kastet det erhvervs-eventyr af sig, som Viborg Kommune havde håbet på.

Sådan lyder det i TV Midtvest efter, at Viborg Kommune for seks år siden luftede en klar forventning om, at datacenteret ville være med til at trække en sværm af nye virksomheder.

Forventningen var dengang, at Apples datacenter ville være drivmotor i et regulært erhvervseventyr i området, som skulle kunne skabe helt op til 10.000 nye arbejdspladser.

“Vi har ikke fået det ud af det, som vi havde forventet. Det kan jeg lige så godt være ærlig og sige,” siger Viborg Kommunes tidligere borgmester, Torsten Nielsen (K), til tv-stationen.

Det var netop ham, der for godt seks år siden sagde, at han forventede, at datacenteret ville kunne skabe så mange arbejdspladser i afledte effekter.

Siden datacenteret åbnede har kun ganske enkelte mindre virksomheder nemlig slået sig ned i området.

Viborg Kommunes nuværende borgmester, Ulrik Wilbek (V), siger til stationen, at det er helt sikkert, at der ikke vil komme 10.000 arbejdspladser ud af Apple-projektet.

Og det er endda også tvivlsomt, at der vil komme så meget som 1.000 arbejdspladser ud af det.

“Det er svært at sige, om der kommer 1.000 arbejdspladser ud af det på nuværende tidspunkt. Men det er tvivlsomt,” siger Ulrik Wilbek.

Tændte for datacenteret for et år siden

Apple tændte for det store datacenter for et år siden, nemlig i begyndelsen af september 2020.

Datacenteret håndterer eksempelvis App Store, Apple Music, iMessage, Siri og Apples øvrige tjenester for det europæiske marked.

I første omgang har Apple opført en ud af i en række mulige serverhaller. Denne ene serverhal er på 35.000 kvadratmeter. Hertil kommer en lager- og administrationsbygning på 10.000 kvadratmeter.

Fuldt udbygget vil der være serverhaller på i alt 250.000 kvadratmeter på området, der i alt er på 100 hektar.

Datacenteret kommer fuldt udbygget til at bestå af fire af de store haller haller plus to i hal' størrelse (om man så må sige).

Desuden bliver der forberedt til opførelse af yderligere to haller, hvis behovet skulle melde sig.

Serverhallen, der nu er bygget, er 14 meter høj, 80 meter bred og 360 meter lang - det samme som 3,5 fodboldbaner lagt i forlængelse af hinanden.

Du kan se billeder fra byggeprocessen i denne reportage fra 2017: Galleri: Apple har rejst den første kæmpe-hal i Viborg - se billederne her.

Datacenteret ligger klods op og ned ad jævnstrømsstation Tjele i Foulum, der forbinder strøm fra Norge med resten af Europa.

Apple betalte i sin tid via selskabet Oconee Limited 23 millioner kroner for byggegrunden til Viborg Kommune, og selskabet har under byggeriet i vid udstrækning anvendt lokal arbejdskraft.

Annonceindlæg fra Barco

Hvorfor enkelhed er den stille drivkraft bag succes på hybride arbejdspladser

Hvordan usynlig teknologi forvandler sikkert hybridarbejde til en daglig virkelighed

Navnenyt fra it-Danmark

Renewtech ApS har pr. 1. april 2026 ansat Boris Sudar som Senior IT Specialist. Han skal især beskæftige sig med at sikre, at Renewtech cloudbaseret infrastruktur fortsætter på sit højeste niveau, mens han også skal drive system udvikling. Han kommer fra en stilling som Senior IT Specialist hos Eurowind Energy. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365, Intune og sikker endepunktsstyring for hybrid og cloudbaseret infrastrukturer. Nyt job

Boris Sudar

Renewtech ApS

Comsystem A/S har pr. 15. april 2026 ansat Iver Jakobsen som Technical Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med teknisk løsningssalg. Iver Jakobsen har 25 års erfaring fra TelCo-branchen. Han kommer fra en stilling som Key Account Manager hos E.ON Drive ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med rådgivning og løsningssalg. Nyt job

Iver Jakobsen

Comsystem A/S

netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
Pentos har pr. 2. juni 2025 ansat Jonas Kyhnau som Seniorkonsulent. Han skal især beskæftige sig med at rådgive virksomheder om HR digitalisering og implementering af SAP SuccessFactors og SmartRecruiters. Han kommer fra en stilling som Seniorkonsulent og PMO lead hos Gavdi. Han er uddannet Cand.merc Human Resource Management fra Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med med Onboarding, Employee Central (Core HR). Nyt job

Jonas Kyhnau

Pentos