Viborg: “Vi har ikke fået det ud af Apples datacenter, som vi havde forventet”

Apples store datacenter i Foulum uden for Viborg er langt fra blevet til det erhvervseventyr, som Viborg Kommune havde håbet på.

Artikel top billede

(Foto: Apple) (Foto: Apple/PR)

Apples store datacenter på en mark ved Foulum uden for Viborg har ikke kastet det erhvervs-eventyr af sig, som Viborg Kommune havde håbet på.

Sådan lyder det i TV Midtvest efter, at Viborg Kommune for seks år siden luftede en klar forventning om, at datacenteret ville være med til at trække en sværm af nye virksomheder.

Forventningen var dengang, at Apples datacenter ville være drivmotor i et regulært erhvervseventyr i området, som skulle kunne skabe helt op til 10.000 nye arbejdspladser.

“Vi har ikke fået det ud af det, som vi havde forventet. Det kan jeg lige så godt være ærlig og sige,” siger Viborg Kommunes tidligere borgmester, Torsten Nielsen (K), til tv-stationen.

Det var netop ham, der for godt seks år siden sagde, at han forventede, at datacenteret ville kunne skabe så mange arbejdspladser i afledte effekter.

Siden datacenteret åbnede har kun ganske enkelte mindre virksomheder nemlig slået sig ned i området.

Viborg Kommunes nuværende borgmester, Ulrik Wilbek (V), siger til stationen, at det er helt sikkert, at der ikke vil komme 10.000 arbejdspladser ud af Apple-projektet.

Og det er endda også tvivlsomt, at der vil komme så meget som 1.000 arbejdspladser ud af det.

“Det er svært at sige, om der kommer 1.000 arbejdspladser ud af det på nuværende tidspunkt. Men det er tvivlsomt,” siger Ulrik Wilbek.

Tændte for datacenteret for et år siden

Apple tændte for det store datacenter for et år siden, nemlig i begyndelsen af september 2020.

Datacenteret håndterer eksempelvis App Store, Apple Music, iMessage, Siri og Apples øvrige tjenester for det europæiske marked.

I første omgang har Apple opført en ud af i en række mulige serverhaller. Denne ene serverhal er på 35.000 kvadratmeter. Hertil kommer en lager- og administrationsbygning på 10.000 kvadratmeter.

Fuldt udbygget vil der være serverhaller på i alt 250.000 kvadratmeter på området, der i alt er på 100 hektar.

Datacenteret kommer fuldt udbygget til at bestå af fire af de store haller haller plus to i hal' størrelse (om man så må sige).

Desuden bliver der forberedt til opførelse af yderligere to haller, hvis behovet skulle melde sig.

Serverhallen, der nu er bygget, er 14 meter høj, 80 meter bred og 360 meter lang - det samme som 3,5 fodboldbaner lagt i forlængelse af hinanden.

Du kan se billeder fra byggeprocessen i denne reportage fra 2017: Galleri: Apple har rejst den første kæmpe-hal i Viborg - se billederne her.

Datacenteret ligger klods op og ned ad jævnstrømsstation Tjele i Foulum, der forbinder strøm fra Norge med resten af Europa.

Apple betalte i sin tid via selskabet Oconee Limited 23 millioner kroner for byggegrunden til Viborg Kommune, og selskabet har under byggeriet i vid udstrækning anvendt lokal arbejdskraft.

Annonceindlæg fra Kommando

Identity: Kortere levetid på certifikater øger risikoen for nedbrud

Digitale certifikater er fundamentet for tillid. Nu ændres vilkårene, og der stilles helt nye krav til, hvordan I arbejder med overblik og styring.

Navnenyt fra it-Danmark

Guardsix har pr. 1. april 2026 ansat Annbritt Andersen som Global Chief Revenue Officer (CRO). Hun skal især beskæftige sig med at geare organisationen til en markant skalering i Europa. Hun har tidligere beskæftiget sig med globale kommercielle strategier for nogle af branchens allerstørste spillere, herunder Microsoft. Nyt job
Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job
Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

Jeppe Spanggaard

Pinksky ApS

Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

Honey Arora

Immeo