Bog: Løgn, halve sandheder og rendyrket propaganda på de sociale medier

Vi ved godt, at vi bliver revet rundt af algoritmerne på sociale platforme. Spørgsmålet er, om vi kan gøre noget ved det – og hvad. Ny bog byder ind med svar.

Artikel top billede

(Foto: Lars Jacobsen)

Oprindelig blev de sociale medier udråbt til en fantastisk mulighed for demokratisk debat med adgang for alle. I dag ved vi, at det er algoritmer, der bestemmer, hvad vi ser. Og vi ved, at de trækker os ud i ekstremerne.

Vi ved også, at de sociale platforme ikke tøver med at blokere eller udelukke dem, de ikke bryder sig om.

Det er heller ikke så befordrende for demokratiet.

Men hvad kan vi gøre – og er der overhovedet håb?

Svaret afhænger i første omgang af, at vi forstår, hvad der foregår. I hvert fald ifølge professor i formel filosofi og leder af Center for Information og Boblestudier ved Københavns Universitet Vincent F. Hendricks og digital medieekspert i Børns Vilkår samt medlem af TechDK Kommissionen Camilla Mehlsen

Derfor har de skrevet bogen Sandhedsministeriet, hvor de præsenterer analyser af fænomener som selfies, fake news og nøgenbilleder.

Analyserne viser, hvordan techgiganterne håndterer vores adgang til fakta, følelser og fortællinger. En håndtering, der ifølge forfatterne betyder, at de i praksis kan styre, hvad vi opfatter som sandt og falskt, rigtigt og forkert, grimt og smukt – online såvel som offline.

Det kunne selvfølgelig lyde som en ret nedslående affære, men forfatterne er heldigvis hverken dommedagsprofeter eller maskinstormere.

For selvom der formentlig er et stykke vej, inden vi kommer i mål, så mener de to forfattere, at det er muligt at nytænke techgiganternes rolle, og den måde vores fælles digitale infrastruktur fungerer.

Så alle drømmene om det digitale demokrati alligevel kan blive en realitet, og nettet ikke bare er en åben port lige ned i kaninhullet.

Sandhedsministeriet udkom 27. september på Informations Forlag.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S