Artikel top billede

Endnu en tidligere Facebook-ansat står frem: Anklager selskabet for at lade skadeligt indhold stå uberørt

En tidligere Facebook-medarbejder har valgt at stå frem og fortælle om selskabets praksis, hvor skadeligt indhold får lov til at forblive på mediet trods skadeligt indhold. Det er anden gang på en måned, at Facebook belastes af beskyldninger fra eksmedarbejdere.

Det er ikke mange uger siden, at en tidligere Facebook-ansat trådte frem og fortalte om selskabets prioriteter angående skadeligt indhold.

Nu er det sket igen.

Endnu en whistleblower er kritiserer selskabet for dets prioriteringer. Denne gang sker det i en officiel klage indsendt til det amerikanske finanstilsyn, SEC. Det skriver Washington Post.

Anklagen lyder her, at Facebook vægter vækst og profit over skadeligt indhold, der angiveligt får lov til at forblive oppe. Her går eksemplerne på hadefuld tale, misinformation og trusler, der bevidst ikke pilles ned.

Denne whistleblower, der tidligere har været en del af Facebooks integritetsteam, har delt dette dokument med avisen på betingelsen om at forblive anonym.

Whistlebloweren beskylder blandt andet Facebook for at nedtone alvoren af den russiske indblanding i det amerikanske præsidentvalg i 2016.

Hertil lyder anklager om, at højtstående Facebook-medarbejdere rutinemæssigt undlod at bekæmpe misinformationer og hadefuldt indhold af frygt for at den den tidligere præsident Donald Trump og hans allierede vrede.

For få uger siden lød samme beskyldninger fra Frances Haugen, tidligere produktchef hos Facebook. Hun har fremlagt en række interne dokumenter, som hun mener beviser, at Facebook bevist har ignoreret advarsler om skadelige effekterne af selskabet sociale platforme.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere