Netcompany overtager Digital Post fra e-Boks om en måned: Hele systemet vil lukke ned i fire dage

Snart skal den nye Digital Post-løsning fra Netcompany tages i brug. Men i fire dage op til lancering 30. november vil det ikke være mulige at modtage digital post fra det offentlige, da al data skal flyttes fra e-Boks' gamle system til det nye.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

I løbet af 96 timer i september vil din digitale postkasse være præget af radiostilhed fra det offentlige.

Fra 26. til 29. november vil det nemlig hverken være muligt at sende eller modtage breve fra det offentlige.

Årsagen til den lange post-pause skal findes i, at data skal rykkes fra den eksisterende løsning fra e-Boks, til den nye Digital Post-løsning, der er udarbejdet af Netcompany.

Den nye løsning lanceres 30. november, hvorefter kommunikationskanalen med det offentlige genoprettes.

4,5 millioner borgere og 800.000 virksomheder vil være påvirket af den midlertidige nedlukning, meddeler Digitaliseringsstyrelsen.

"Det er desværre altid ubelejligt, når myndigheder ikke kan komme i kontakt med virksomheder og borgere via Digital Post og omvendt. Men vi håber, at vi, ved at varsle myndigheder, borgere og virksomheder i god tid, mindsker generne ved denne planlagte periode, som strækker sig over fire dage, hvoraf to af dagene er weekend," lyder det fra Adam Lebech, vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen.

"Det er en teknisk nødvendighed for at understøtte en forsvarlig og sikker overgang, så den bliver så gnidningsfri som muligt for alle," tilføjer han.

Digitaliseringsstyrelsen oplyser dog, at det stadig vil være muligt at tilgå sin postkasse for at læse Digital Post af ældre dato. Dertil vil man som borger stadig kunne modtage post fra private virksomheder, der sender post via e-Boks.

Sådan vil det nye Digital Post fungere

Med det nye Digital Post har borgere og virksomheder fortsat kun én postkasse fra det offentlige. Men forskellen fra i dag bliver, at posten kan tilgås fra forskellige platforme.

Det er offentlige sider såsom borger.dk, Virk og en ny Digital Post-app, der gøres tilgængelig 30. november.

Derudover stiller e-Boks og Netcompany hver deres platform til rådighed, hvor posten fra det offentlige kan tilgås samt post fra private virksomheder, banker og forsikringsselskaber osv. Netcompanys platform vil findes på mit.dk.

Selvom det var Netcompany, der vandt udbuddet til en anslået værdi på 215 millioner kroner foran næsen på e-Boks, er sidstenævnte ikke helt dømt ude.

Selskabet har nemlig underskrevet en såkaldt tilslutningsaftale med Digitaliseringsstyrelsen, der betyder, at e-Boks vil kunne bruges som visnignsklient for den næste generation af digital post, når den bliver lanceret næste måned.

Det var oprindeligt planen, at den nye løsning til Digital Post skulle være lanceret i august, men indtil videre er lanceringen udskudt til slutningen af november.

Annonceindlæg fra DE-CIX

At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job