Ny iPhone-funktion tæt på lancering: Opdager hvis du er involveret i en bilulykke

En ny funktionen til iPhone og Apple Watch opdager, hvis du er involveret i en trafikulykke, og funktionen kan allerede være klar i begyndelsen af 2022.

Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon / Niels de Boissezon)

Allerede i begyndelsen af næste år kan Apple være på vej med en ny helt funktion til brugere af iPhone og Apple Watch, der automatisk kan ringe til alarmcentralen, hvis brugeren har været involveret i en trafikulykke.

Det skriver den amerikanske finansavis Wall Street Journal.

Funktionen har angiveligt navnet ”crash detection” og ved at udnytte iPhone og Apple Watch indbyggede accelerometer samt en række andre sensorer kan registrere en pludselig kraftig g-påvirkning, der indikerer at brugeren er involveret i en ulykke.

Analyserer data iPhones

Ifølge Wall Street Journal har Apple testet funktionen gennem det seneste, og som led i arbejdet har selskabet analyseret data fra Apple-enheder og opkald fra den amerikanske alarmcentral 911.

I den forbindelse har Apple allerede identificeret mere end 10 millioner mulige trafikulykker, hvor mere end 50.000 førte til et opkald til alarmcentralen.

Denne type funktionalitet er dog ikke ny. Ifølge Wall Street Journal tilføjede Google allerede i 2019 en lignende funktion til sine Pixel-telefoner, og derudover har biler fra den amerikanske bilgigant General Motors allerede siden 1996 funktionaliteten Onstar, der blandt kan kontakte alarmcentralen, hvis en bil har været involveret i en ulykke.

Apple har også allerede selv en funktion ved navn fall detection indbygget i Apple Watch.

Funktionen opdagerer, hvis en Apple Watch-bruger er faldet og kan herefter selv ringe op til alarmcentralen, hvis personen ikke viser tegn på at være ved bevidsthed.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job