Jubii stryger tilbage på FDIM's topliste

For første gang i to år er Jubii tilbage på FDIM-listen og kommer direkte ind på en tredjeplads efter giganterne MSN og DR. Målingen viser et fald på over 100.00 brugere siden sidst, men Jubii er ikke bekymret.

Efter to års eksil er Jubii smuttet direkte ind som nummer tre på Foreningen af Danske Internetmediers (FDIM) liste over de mest besøgte danske websites.

I den første måling, siden Jubii kom tilbage på listen, fik sitet 852.567 unikke brugere. Det er 115.113 færre, end da Jubii meldte sig ud i 2002.

Der er stadig langt op til MSN, der topper listen med godt halvanden million unikke brugere, og Jubii regner da heller ikke med at få vippet Microsofts portal af pinden foreløbigt.

Der mangler 50.000 brugere for at nå DR, som ligger på den andenplads, som Jubii havde regnet med at erobre ved tilbagekomsten.

Stolt over tredjeplads

- Det kan godt være, at DR har flere unikke brugere, men vi har flere sidevisninger. Og hvis DR var en rigtig konkurrent til os, så skulle de lukkes på stedet, for de skal jo levere public service. Men DR har noget forbandet godt indhold. Vi har haft et stort trafiktab, da vi lavede Jubii om, men nu er vi oppe igen, siger Peter Lundsgaard, administrerende direktør i Jubii.

Jubii valgte at gå i 2002, da MSN kom på listen og straks overtog Jubii-førertrøjen.

Jubii valgte at smække med døren i vrede over FDIM's målemetoder. Med standardindstillingerne slået til fører en fejlindtastning til, at brugeren lander på MSN's søgeside, og de resultater tæller i visse tilfælde med i FDIM-statistikken.

MSN har dog tidligere understreget, at det kun gælder fejltastninger, der er "rent volapyk" og som ikke ligner internetadresser - altså uden www eller http. Brugere bag disse fejl bliver ledt til en søgemaskine, som MSN kalder "de blå sider" og som har MSN "look & feel", som det hedder. Disse sider bliver talt med i statistikken.

MSN leder derimod adresser, som er skrevet lidt forkert, til de såkaldte "hvide sider", og de tæller ikke med i FDIM-statistikken.

FDIM's liste over trafikken på de forskellige internetsites anvendes i stor stil af de såkaldte mediabureauer, der placerer forskellige annoncørers annoncekroner.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse