Danskerne er overraskende villige til at dele browserhistorik med virksomheder i bytte for bedre tilbud

En tredjedel af danskerne er parate til at dele ud af deres browserhistorik, hvis det betyder, at de får mere relevante tilbud, når de går på nettet og handler. Og det er især de yngre, som ikke har nogen betænkeligheder ved den byttehandel, viser en ny undersøgelse.

Artikel top billede

(Foto: istockphoto.com)

Trods det store fokus på privacy er ganske mange danskere - 32 procent - villige til at dele deres gøren og laden på nettet med virksomheder, hvis det betyder, at de på den måde bliver præsenteret for mere relevante tilbud, når de handler online.

Det viser tal fra softwarevirksomheden Sitecore, der har undersøgt danskernes indkøbsvaner i forbindelse med julen.

Undersøgelsen viser også, at det især er den yngre del af befolkningen, der gerne vil dele browsing-vaner med virksomheder.

Hele 51 procent af de 18-24-årige er villige til at delagtiggøre firmaer i den type information. Blandt de 25-34-årige er 45 procent ok med den byttehandel.

Entusiasmen på det felt daler dog tydeligt, efterhånden som man bliver ældre, viser undersøgelsen.

Kun 25 procent af de 55-64-årige synes, det er en en god ide at dele browserhistorik på den facon, og kun 18 procent af dem over 65 er enige i det synspunkt.

Undersøgelsen viser også, at 43 procent af vi danskere i forbindelse med julen forventer, at vi får mails fra de virksomheder, vi synes godt om at handle hos, og vi regner sådan set også med, at vi vil åbne disse mails.

42 procent af os vil også gerne se personlige tilbud fra vores yndlingsbutikker i indbakken.

Sitecores undersøgelse af danskernes indkøbsvaner frem mod julen omfatter 1.000 danskere, som gennem et onlinepanel har besvaret undersøgelsen mellem 12. og 27. juli.

Besvarelserne er vægtede, så resultaterne afspejler befolkningssammensætningen. Analyseinstituttet Advanis står bag undersøgelsen.

Sitecore sælger blandt andet CMS- og e-handelsløsninger til onlinebutikker.

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job