Microsoft lancerer årets største spil-satsning

Microsoft har store forventninger til det nye Xbox-spil Halo 2, der netop er blevet frigivet. Lanceringen hører blandt Microsofts største i år. Selskabet forventer at sælge mindst 10 millioner eksemplarer.

Hos Microsoft er forventningerne er tårnhøje til det nye Xbox-spil Halo 2, der netop er blevet frigivet. Lanceringen hører blandt Microsofts største i år.

Halo 2 er efterfølgeren til det mest sælgende spil nogensinde til Microsofts spilkonsol Xbox, nemlig Halo 1. Det kommer på otte sprog og lanceres over de næste tre dage i 27 lande.

Det første Halo-spil har indtil nu været Microsofts mest slagkraftige argument i kampen om konsolmarkedet, hvor spillet har været et lokomotiv i salget af Xbox-konsollen, der er blevet solgt i en pakke med spillet.

Større end Hollywood

Der ligger allerede 1.5 millioner forudbestillinger på 'Halo 2', og Microsoft forventer, at de første 24 timer af spillets liv vil give en omsætning på 431 millioner kroner.

Plottet i spillet går ud på, at supersoldaten Master Chief og en hær af modstandsfolk skal bekæmpe en ondsindet invasionsstyrke fra en fremmed planet.

De høje forventninger er et solidt fingerpeg om, at USA's spilleindustri er blevet større end landets filmindustri.

Det har taget Microsoft 6.000 mandetimer at udvikle spillet, der før frigivelsen har huseret i pirat-versioner på diverse fildelingstjenester.

For Microsoft er det et spørgsmål om gynger og karruseller. Selskabet taber nemlig penge på selve Xbox-konsollerne, men regner med, at salget af Halo 2 vil få spil-regnskabet til at stemme.

Spilkendere anslår, at der vil kunne sælges 10 millioner spil på verdensplan. Men Master Chief og Microsoft skal løbe stærkt, hvis konkurrenten skal overhales.

Seneste udgave af Playstation2's populære biltyvsspil 'Grand Theft Auto: San Andreas', der kom på gaden for nyligt, har allerede solgt 2,5 millioner eksemplarer.

Prisen for 'Halo 2' i USA begynder ved 290 kroner.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S