Verdens største softwarehus vil ikke længere se stiltiende til, at søgemaskinen Google vokser med halsbrækkende fart, og at også Yahoo har stor succes med søgninger, der er den del af onlinemarkedet, som vokser hurtigst. Det skriver Reuters.
I går fortalte Microsofts administrerende direktør Steve Ballmer aktionærer ved virksomhedens årlige aktionærsammmenkomst, at Microsoft var klar til at overtrumfe Googles teknologi og fordoble annonceindtægterne i løbet af de næste fem år.
? Vi indhenter dem, og vi overhaler dem, sagde Ballmer ifølge Reuters.
Formålet er i høj grad at trække flere brugere til og på den måde øge annonceomsætningen i MSN-divisionen, men Ballmer bruger store ord, og langt fra alle er enige med hans skryden.
Bare en baby
Efter en investering på 600 millioner kroner er Microsofts søgemaskine ifølge mange kilder stadig kun en baby, der vakler fremad på usikre små baby-ben.
Microsoft har ingen officielle kommentarer til planerne om en egentlig MSN-baseret søgemaskine, der rent faktisk har været i drift på forsøgsbasis på search.msn.com siden i sommer.
Beslutningen om at gå ind på markedet for søgemaskiner traf Microsoft efter, at Google tog førertrøjen på og forvandlede sig til en profitabel multimilliard kroners virksomhed på basis af sin søgemaskine.
Bare et par milliarder
Hidtil har Microsoft baseret sine søgninger på Yahoos Inktomi, og lanceringen i morgen er stadig bare en front end for Yahoo-teknologi og mest af alt en ansigtsløftning, der får MSN Search til at ligne Google mere.
Søgninger er ifølge Reuters stadig en lille del af Microsofts omsætning, hvor MSN-divisionen i det seneste regnskabsår omsatte for to milliarder kroner sammenlignet med hele virksomhedens omsætning på godt 211 milliarder kroner.