Nuppet: Virtuel guide til bortførte skatte

En ny guidet tur på British Museum fortæller historierne om nogle af de museumsgenstande, der blev hjembragt, og ikke altid med befolkningernes vilje.

Artikel top billede

I halvandet år sneg en gruppe mennesker på hemmelig mission sig rundt på et af verdens mest berømte museer – men det var ikke kunsttyve eller politiske aktivister på udkig efter en politisk ukorrekt statue at hælde maling på.

Det var historikere, kunstnere og augmented reality (AR)-designere med ét mål for øje – de ville lave en uofficiel tur rundt på British Museum for de mennesker, hvis kulturarv har fået bragt deres kulturarv til England.

Det blev til The Unfiltered History Tour. En rundvisning der lader seeren blive klogere hjemme i sofaen, i bussen eller hvor det nu passer bedst.

Besøgende på British Museum kan endda bruge et særligt filter til Instagram og få en AR -oplevelse, når filteret trækker de forskellige museumsgenstande tilbage til deres hjemlande og fortæller om den sammenhæng, de kommer fra, og hvad deres fravær betyder for de mennesker, hvis forhistorie og kultur, genstandene har betydning for.

Når man laver et værk om museumsgenstandene uden British Museums egne forskere, der faktisk har den mest direkte adgang til dem, kan der logisk set godt være viden, man ikke får med.

Men selvom man kunne frygte, at det hele blev meget fordømmende og frelst, er der en del viden og humor med i beretningerne. Måske netop fordi projektet er lavet helt uden British Museums deltagelse er holdet bag The Unfiltered History Tour ikke bundet af hensyn til britisk finfølelse, og kan sige tingene ganske direkte.

Eksempelvis ville de fleste ansatte på British Museum nok korse sig ved beskrivelsen af forholdet mellem en tidlig ægyptisk hersker og de ægyptiske præster som ”a friends with benefits type of situation.”

The Unfiltered History Tour / kan findes på https://theunfilteredhistorytour.com/, som også er udgangspunktet, hvis du faktisk er på British Museum og vil have hele AR-oplevelsen med. Man kan også til de enkelte beretninger på de fleste podcasttjenester.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job