Bog: Tænk hvis hele vores virkelighed er en kæmpestor løgn?

Bog: Tænk hvis hele vores virkelighed er en kæmpestor løgn?

Artikel top billede

De fleste af os opfatter virkeligheden som noget konkret, vi kan høre, se, mærke eller på anden måde sanse. Eller som vi på baggrund af troværdige nyheder ”ved” er sand.

Men vi mennesker har altid søgt at påvirke virkelighedsopfattelsen med alt fra PR til decideret løgn; for eksempel ved at bortredigere upraktiske revolutionskammerater på fotos.

Og de senere år har virkelighedsopfattelsen fået endnu flere skud for boven med alt fra manipulerede videoer til løgnagtige nyheder, der på få sekunder rejser verden rundt med sociale medier, mens sandheden stadig kæmper med at få støvlerne på.

Men hvad nu hvis hele vores virkelighedsopfattelse er en gigantisk simulation? Hvad hvis vi allerede lever i en kunstig, computergenereret verden – omtrent som i The Matrix?

Det lyder som noget, kun Elon Musk kunne finde på i et syretrip. Men tanken vinder også bredere gehør i techmiljøet, ligesom andre også er begyndt at tage ideerne alvorligt. Det er emnet for den helt nye bog med titlen Reality+: Virtual Worlds and the Problems of Philosophy.

Her argumenterer filosoffen David J. Chalmers for, at vores ”virkelighed” – inklusive os selv og alle, vi kender eller nogensinde har mødt – måske allerede er del af en gigantisk simulation.

Selv vurderer han, at sandsynligheden er ca. 25 procent for, at det er tilfældet. Men at det reelt nok desværre er umuligt at få be- eller afkræftet.

Faktum er dog, at en eller flere virtuelle verdener er på vej med Facebook/Metas udgave som den mest kendte. Og Chalmers mener heller ikke, at et virtuelt liv nødvendigvis vil være et dårligt liv.

Her vil de, der tænker tilbage på det ret primitive Second Life, der oplevede en vis popularitet for ti år siden, måske tænke at et virtuelt liv forekommer ret fattigt.

For hvis det ”rigtige” liv svarer til at stå midt i DR Koncertsalen og høre Beethovens 9. for fuldt skrald, kunne Second Life bedst sammenlignes med at høre symfonien udsat for en forkølet Commodore 64.

Men David J. Chalmers påpeger, at teknologien bevæger sig med så ekstremt hastige skridt, at vi i fremtidens virtuelle verdener vil kunne leve et liv, der opleves som fuldt lige så virkeligt som det, vi lever i dag. Blot uden alle begrænsningerne.

Hele diskussionen rejser dog en lang række praktiske spørgsmål – herunder hvordan fremtidens virtuelle platforme påvirker samfundet og os som mennesker. Men også på det filosofiske niveau bliver det en smule langhåret, og Chalmers gør et forsøg på at rede trådene ud.

I sidste uge skrev The New York Times også en længere artikel om Reality+: Virtual Worlds and the Problems of Philosophy, der absolut er værd at læse, hvis man interesserer sig for emnet.

Titel: Reality+: Virtual Worlds and the Problems of Philosophy / Forfatter: David J. Chalmers

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

    Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

    KMD A/S

    DevOps Engineer

    Nordjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Erfaren leder til cyberdivisionen i Hvidovre

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Software Developer

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly