Gratis på Mac og iPad: Leg med kode og lær hurtigt det basale

Apples læringsværktøj Swift Playgrounds er sjovt, pædagogisk og lader børn og voksne lege sig frem til viden om, hvordan man koder apps. Det gør det meget nemmere at tage de næste skridt på vejen mod selv at forstå og beherske teknologien.

Artikel top billede

Kombinationen mellem børn og iPads skaber som bekendt et uendeligt kraftigt vakuum, der suger tid og opmærksomhed til sig. Hvilket ville være lettere at leve med, hvis de fra tid til anden dog bare brugte den pokkers dims til noget fornuftigt.

Men faktisk stiller Apple et virkelig brugbart værktøj til rådighed, der gør det nemmere at lade både børn og voksne tage springet fra ren forbruger af skaber af digitalt indhold.

Navnet er Swift Playgrounds, og selv om det efterhånden har nogle år på bagen, så er værktøjet i bredere sammenhænge overraskende ukendt.

Appen er gratis tilgængelig, udkom i version 4 for et par måneder siden og lader brugeren lege sig frem til viden om, hvordan man koder apps med Swift-sproget på Mac og iPad (men ikke på iPhone).

Der findes andre gode platforme, der tjener samme formål. Heraf er Code.org og Scratch nok de mest kendte og desuden blandt de værktøjer, som danske Coding Pirates bruger. Men hvor begge kan bruges på alle platforme, så er Swift Playgrounds udelukkende tilgængeligt på iPad og Mac.

Det taler selvsagt ikke umiddelbart til Swift Playgrounds fordel. Til gengæld er Playgrounds lige nummeret mere pædagogisk opbygget, enormt velstruktureret og – i vanlig Apple-stil – et grafisk meget flot produkt.

I første del af læringsforløbet skal man bygge kode, der leder en lille skabning ved navn Byte rundt på en flyvende ø på jagt efter ædelsten.

De indledende udfordringer er meget, meget nemme. Men sværhedsgraden stiger hver gang en lille smule, og der skal hurtigt mere til, før Byte når sikkert i mål og danser en lille sejrsdans.

Undervejs lærer man om enkle kommandoer, funktioner og gentagelser, men også om variable, betingelser, om debugging og meget mere.

Det er undertiden en smule frustrerende – som kode jo kan være. Til gengæld er tilfredsstillelsen så meget desto større, når man endelig hitter ud af at løse en udfordring.

Siden følger mere avancerede forløb, og lægger man sig lidt i selen, kommer man hurtigt i gang med at bygge egentlige spil og små, nyttige applikationer.

Man bliver ikke superudvikler af at bruge Swift Playgrounds, men lærer på den anden side hurtigt en række af de fundamentale principper bag kodning.

Og allerede her er man nået længere end 99% af alle andre digitale forbrugere, fordi det er blevet så meget nemmere at tage de næste skridt på vejen til selv at forstå og beherske teknologien. Uanset hvilket sprog, man siden skulle finde på at kaste sig over.

Det gør både Swift Playgrounds velegnet til et tilgængeligt selvstudie eller som en hyggelig og nyttig fælles aktivitet i familien. Og så er det pludselig ikke helt så slemt, hvis ungerne bruger en times tid ekstra på iPad’en i ny og næ.

Læs mere om Swift Playgrounds hos Apple.

Titel: Swift Playgrounds / Udgivet af Apple, findes til iPad og MacOS

Annonceindlæg fra Computerworld

Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S