It-forbund: Mange it-folk arbejder gratis over

Ny undersøgelse viser, at en tredjedel af de it-ansatte arbejder gratis, når de arbejder over. Fagforeningen Sam-data, hvis medlemmer danner grundlaget for undersøgelse, raser over den manglende kompensation.

Når en it-medarbejder skal knokle efter fyraften, vil en ud af tre ikke få andet end et 'tak' for de ekstra timer.

Hverken afspadsering eller ekstra penge kommer nemlig de arbejdende it-folk til gode, viser en undersøgelse, som analysebureauet Megafon har udarbejdet for fagforbundet HK Sam-data.

Sam-data er utilfreds med, at der ikke er mere ordnede overenskomstforhold på arbejdspladserne.

Desuden er forbundet ikke tilfreds med, at mere end en tredjedel af de overarbejdende it-folk ikke bliver kompenseret, når de bliver foran skærmen efter resten af firmaet er gået hjem.

Undersøgelsen viser, at mere end hver anden it-medarbejder arbejder over. Det er især de 30- til 49-årige, der lægger en ekstra indsats.

De unge løver i branchen har tilsyneladende lidt nemmere ved at slippe tastaturet: 20 procent af de 18- til 29-årige har også mere end fire timers overarbejde om ugen.

I gennemsnit har 33 procent af gruppen mere end fire timers overarbejde om ugen.



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens it-ressourcer – sådan tiltrækker og fastholder I de bedste medarbejdere.

Danmark kommer til at mangle 19.000 it-specialister frem mod 2030 – og det kommer til at hæmme de danske virksomheders forretningsevne. På konferencen vil du få inspiration til og konkret viden om, hvordan du får fat i og fastholder de bedste it-profiler i et marked med høj efterspørgsel og relativt få ansøgere.

22. november 2018 | Læs mere


Roundtable: Muligheder og gevinster med RPA

RPA - robot proces automation - er for alvor på vej frem i mange organisationer: Der er meget store muligheder for de fleste organisationer i software-robotter, der er relativt nemme at opsætte.

22. november 2018 | Læs mere


CRM: Bedre og mere effektiv kundehåndtering i en digital tidsalder

Hør om implementering, processer og forandringsledelse - og få et indblik i helt konkrete løsninger, værktøjer og lær hvordan du får effektiviseret den interne administration og løftet kundeoplevelsen

27. november 2018 | Læs mere






Premium
Dansk universitet lukker it-uddannelse efter krav om færre udenlandske studerende: “Det er i høj grad et tilbageskridt”
Aalborg Universitet har meddelt at man lukker i alt syv uddannelser, herunder en it-uddannelse hvor undervisningen idag foregår på engelsk. “Det er i høj grad et tilbageskridt,” lyder det fra IT-Branchen til Computerworld.
Computerworld
Yousee varsler prisstigninger på op til 36 procent - skal være med til at finansiere fiber-udrulning
Yousee varsler prisstigninger på både tv-pakker og bredbånd. Pengene skal blandt andet være med til finansiere fiber-investeringer.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Manden bag Stack Overflow til softwareudviklere og folk i it-branchen: Disse ting skal du lære, hvis du vil undgå at blive tromlet totalt
Interview: Manden bag Stack Overflow og Trello har en opsang til folk i it-branchen. Her er de kompetencer, som du bare skal tilegne dig nu.
White paper
Millennials – Kommuniker med den nye generation
Mange virksomheder har en stor udfordring når det gælder Millennials. De er online hele tiden, har sociale medier som omdrejningspunktet i deres hverdag, og har meget høje forventninger til god service. De vægter værdier som tilgængelighed, hurtighed og kontinuitet meget højt, og det skal afspejle sig i den service I som virksomhed yder dem. Det er en del virksomheder slet ikke forberedte på. I dette whitepaper gennemgår vi, hvordan du skal gøre for at kommunikere med den nye generation.