Hver femte dansker anvender samme password til (næsten) alt

Næsten hver femte dansker anvender det samme password til både NemID, mail-konto og sociale medier.

Artikel top billede

Næsten hver femte dansker overholder ikke en af de mest basale regler inden for it-sikkerhed: At anvende forskellige passwords til de vigtigste internet-services.

19 procent af danskerne anvender nemlig det samme password til både NemID, mail-konto og sociale medier.

Det viser en ny stor opgørelse over danskernes internetvaner fra Danmarks Statistik.

Ifølge undersøgelsen er det især de unge og de gamle, der anvender samme login til de vigtige tjenester.

Næsten hver fjerde dansker mellem 16 og 34 år anvender således samme login, mens det for ældre medborgere mellem 75 og 89 år drejer sig om næsten hver tredje.

Gælder det de mindre kritiske tjenester som apps, adgang til websites og lignende, er danskerne endnu flittigere til at genbruge deres passwords og login fra de sociale medier.

“Ud over de forskellige logins genbruger 38 procent af internetbrugere login til socialt medie på andre hjemmesider og apps,” hedder det.

Genbrug af login kan være kritisk, hvis det lykkes en hacker at kapre password og login til en enkelt tjeneste.

Hackerne ved nemlig typisk godt, at der er en udbredt chance for, at man som bruger genanvender login og password mange forskellige steder.

Derfor er derfor velkendt, at hackerne omgående vil forsøge at logge ind på de mest udbredte sites med et kapret login og password, hvis de først får fingre i det.

Undersøgelsen fra Danmarks Statistik viser iøvrigt, at mænd generelt er mindre bekymrede for, at deres personlige data bliver misbrugt, end kvinder.

“Det skyldes, at flere mænd ændrer deres browserindstillinger og er opmærksomme på, at deres personlige data ikke havner de forkerte steder,” lyder konklusionen.

Du finder hele den ret omfattende undersøgelse, som Danmarks Statistisk netop har udgivet, her: It-anvendelse i befolkningen 2021.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S