Politiets nye system til våbentilladelser ramt af it-kaos

Politiets nye system til våbenhåndtering er kommet skidt fra start. Systemet, der er udviklet af Netcompany, skaber markant længere ventetider på våbentilladelser, og det er til stor frustration for Danmarks Jægerforbund.

Artikel top billede

(Foto: Sebastian Pociecha / Unsplash)

Politiets nye it-system til våbentilladelser skaber kaos allerede fra start.

Siden 18. januar har der været meget lange sagsbehandlingstider i forbindelse med at få fornyet eller bestilt sin våbentilladelse. Og for nogle våben er det slet ikke muligt at søge om tilladelse i øjeblikket.

Politiet oplyser selv via en statusside: "Vi er klar over, at udfordringerne med at behandle tilladelser på våbenområdet har konsekvenser for borgere, erhvervslivet og foreninger."

Udvikles af Netcompany

Det nye våbenregister, der udvikles af Netcompany, blev aktuelt efter en række nye europæiske regler på området, der skal øge sporbarheden af skydevåben. Dette sætter større krav til den overordnede sagsbehandling af våbensager, lyder det.

Og det er selve implementeringen af systemet, der er gået i hårdknude nu.

Fra Danmarks Jægerforbund lyder det nu, at op mod 15.000 jægere sandsynligvis ikke når at få deres våbentilladelser inden den 16. maj.

Topfolk fra politiet og de danske våbenorganisationer har afholdt møde om sagen, beretter Jægerforbundet. Her skulle politiet havde forsikret om, at et operationelt system skulle være klar ved udgangen af 2022.

Den udmelding er Danmarks Jægerforbund dog skeptisk overfor.

"Man har ganske enkelt indkørt et system, som på ingen måde er færdigt, og som rent ud sagt er brudt sammen i mødet med virkeligheden. Alligevel har man lukket det gamle system ned og afviser, at det kan lukkes op igen." lyder det fra Marie-Louise Achton-Lyng, hovedbestyrelsesmedlem i Danmarks Jægerforbund og formand for Våbenudvalget.

"Samtidig går jeg fra mødet med det indtryk, at Politiet først og fremmest bruger dets ressourcer på at få systemet til at virke, og det vil sige, at jægere, sportsskytter og forhandlere må finde sig i, at der ikke kommer tempo på godkendelserne, før systemet virker," tilføjer hun.

Det er Politiets Administrative Center, PAC, der behandler sagerne om våbentilladelse, og i et forsøg på at afhjælpe det akutelle problem har man forlænget den periode, hvor man har lov til at beholde sit våben efter tilladelsens udløb, til 1. september.

På den måde kan man beholde sig våben, selvom tilladelsen er udløbet. Det er dog ikke lovligt at benytte våbnet før, at tilladelsen er i hus.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car