Politiets nye system til våbentilladelser ramt af it-kaos

Politiets nye system til våbenhåndtering er kommet skidt fra start. Systemet, der er udviklet af Netcompany, skaber markant længere ventetider på våbentilladelser, og det er til stor frustration for Danmarks Jægerforbund.

Artikel top billede

(Foto: Sebastian Pociecha / Unsplash)

Politiets nye it-system til våbentilladelser skaber kaos allerede fra start.

Siden 18. januar har der været meget lange sagsbehandlingstider i forbindelse med at få fornyet eller bestilt sin våbentilladelse. Og for nogle våben er det slet ikke muligt at søge om tilladelse i øjeblikket.

Politiet oplyser selv via en statusside: "Vi er klar over, at udfordringerne med at behandle tilladelser på våbenområdet har konsekvenser for borgere, erhvervslivet og foreninger."

Udvikles af Netcompany

Det nye våbenregister, der udvikles af Netcompany, blev aktuelt efter en række nye europæiske regler på området, der skal øge sporbarheden af skydevåben. Dette sætter større krav til den overordnede sagsbehandling af våbensager, lyder det.

Og det er selve implementeringen af systemet, der er gået i hårdknude nu.

Fra Danmarks Jægerforbund lyder det nu, at op mod 15.000 jægere sandsynligvis ikke når at få deres våbentilladelser inden den 16. maj.

Topfolk fra politiet og de danske våbenorganisationer har afholdt møde om sagen, beretter Jægerforbundet. Her skulle politiet havde forsikret om, at et operationelt system skulle være klar ved udgangen af 2022.

Den udmelding er Danmarks Jægerforbund dog skeptisk overfor.

"Man har ganske enkelt indkørt et system, som på ingen måde er færdigt, og som rent ud sagt er brudt sammen i mødet med virkeligheden. Alligevel har man lukket det gamle system ned og afviser, at det kan lukkes op igen." lyder det fra Marie-Louise Achton-Lyng, hovedbestyrelsesmedlem i Danmarks Jægerforbund og formand for Våbenudvalget.

"Samtidig går jeg fra mødet med det indtryk, at Politiet først og fremmest bruger dets ressourcer på at få systemet til at virke, og det vil sige, at jægere, sportsskytter og forhandlere må finde sig i, at der ikke kommer tempo på godkendelserne, før systemet virker," tilføjer hun.

Det er Politiets Administrative Center, PAC, der behandler sagerne om våbentilladelse, og i et forsøg på at afhjælpe det akutelle problem har man forlænget den periode, hvor man har lov til at beholde sit våben efter tilladelsens udløb, til 1. september.

På den måde kan man beholde sig våben, selvom tilladelsen er udløbet. Det er dog ikke lovligt at benytte våbnet før, at tilladelsen er i hus.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Senior projektkonsulent til program Digital og Operativ Transformation

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    SAP logistikproces specialist til Forsvarsministeriet Materiel- og indkøbsstyrelsen

    Københavnsområdet

    Region Midtjylland

    License Manager med blik for overblik

    Midtjylland

    Lessor Group

    Business Analyst for our Danløn Scrum team

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S