Danske Better Collective i endnu et kæmpeopkøb: Lægger 780 millioner kroner for FIFA-selskab

Det danske sports betting-firma Better Collective har foretaget endnu et stort opkøb. Denne gang er det esports-brandet Futbin, der står bag et stort community for online FIFA-spillere, der overtages for små 800 millioner kroner.

Artikel top billede

(Foto: Thomas Tolstrup)

Endnu engang kaster danske Better Collective sig ud i et enormt opkøb.

Denne gang overtages Futbin, der har skabt et community baseret på data fra FIFA-spillet, for hele 105 millioner euro, svarende til 780 millioner kroner.

Futbin, der blev stiftet i 2014, har 50 millioner månedlige besøg på sin hjemmeside og tre millioner aktive, daglige brugere på appen, oplyser selskabet i en meddelelse.

Sammen med selskabets andre associerede domæner, giver platformen en stor spillerbase med forskellige indsigter i FIFA-spiller.

Futbin lever af reklamer, men dertil kommer indtægter for abonnementer på Futbin-appen, hvilket er en ny indtægtskilde med stort potentiale, lyder det.

I Futbin-appen kan man blandt andet organisere sit FIFA-hold, følge med i prisudviklingen på spillere med mere.

Better Collective understreger, at dette opkøb bidrager til en "signifikant diversificering" af omsætningen i selskabet, der derved ikke kun er bundet op på aktiviteter relateret til sports betting.

Opkøbet af Futbin får ligeledes den danske virksomhed til at opjustere forventningerne til året. Driftsresultatet forventes at ende omkring 85 millioner euro i stedet for 80 millioner euro.

"Esports-markedet er ved at modne og tiltrækker flere og flere mennesker globalt - også professionelle atleter. Opkøbet af Futbin og de relaterede aktiver understøtter Better Collectives ambition om at skabe en platform, der rammer esport-publiummet over hele verden," lyder det fra Jesper Søgaard, administrerende direktør og medstifter af Better Collective, i meddelelsen.

Efter overtagelsen af Futbin har Better Collective nu mere end 100 millioner besøgende på sine platformene hver måned, lyder det.

Runder milliardomsætning

Better Collective rundede efter markant fremgang for første gang en milliard kroner i omsætning i 2021.

Selskabet landede en omsætning på 177 millioner euro, hvilket svarer til omkring 1,34 milliarder kroner.

Det svarer til næsten en fordobling i forhold til 2020, hvor Better Collective omsatte for knap 91,2 millioner euro - 690 millioner kroner.

Selskabet forbinder onlinespillere med spiludbydere globalt og råder blandt andet over verdens største bettingcommunity, bettingexpert.com, det danske oddsfællesskab, Spilxperten.dk, samt svenske Speltips.se.

Selskabet blev børsnoteret i Stockholm i 2018, og kursen er siden steget med mere end 160 procent, hvilket for et års tid siden gjorde de to stiftere til milliardærer.

Better Collective blev stiftet af gymnasiekammeraterne Jesper Søgaard og Christian Kirk Rasmussen, som i dag er henholdsvis CEO og COO.

Rekordstort opkøb

Sidste år kunne Better Collective gennemføre sit største opkøb til dato.

Selskabet lagde nemlig 240 millioner dollar - knap halvanden milliarder kroner - på bordet for at overtage det amerikanske betting-selskab The Action Network.

Det amerikanske selskab blev stiftet for blot et par år siden, men er ifølge Better Collective meget hurtigt blevet det sted, som amerikanske sportfans søger hen.

De tre hovedmedier - Action Network, Action Labs og Fantasy Labs - anvendes af millioner af amerikanere til at få nyheder og analyser om sport, sammenligne odds fra spiludbydere og lignende.

Det kræver abonnement at få adgang til disse platforme for de sportsglade amerikanere.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger chef for Lokal It - Region Øst

    Københavnsområdet

    Formpipe Software A/S

    Senior Product Manager

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Flyvestation Karup

    Midtjylland

    Djurslands Bank

    IT-supporter til Djurslands Bank

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S