Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon / Niels de Boissezon)

Test: Dette budget-headset rummer alt det du behøver

Det er blevet sparet de rigtige steder, mens anvendeligheden fortsat er i top i Jabras budget-venlige Elite4 Active headset.

Danske Jabras kollektion af trådløse headsets har længe været blandt favoritterne, når det gælder trådløs lyd til din smartphone eller computer.

Nu er selskabets kollektion dog blevet en mere budget-venlig version rigere, med Elite 4 Active, hvis prisskilt formår at holde sig under tusindlappen, mens der stadigt tilbydes meget anvendelige egenskaber såsom aktiv støjreduktion og vandafvisende evner.

Som mange andre elektronikproducenter har erfaret, er det ikke altid lige let at lave ’light’ modeller – nogle steder skal der jo spares, med ringere produkter til følge – hos nogle andre producenter insisteres da også på, at oplevelsen skal være ringere, for ikke at fastholde incitamenterne til at købe den dyrere model.

Denne balanceakt synes Jabra at mestre med sit første budget-venlige fuldt trådløse headset.

Lette og rare

Mens andre producenter insisterer på at gøre sine headsets mere eksklusive eller give dem avancerede teknologiske funktioner, holder Elite 4 sig til at have styr på det grundlæggende.

Der indgår derfor ingen noble materialer i Elite 4 Active, mens der til gengæld er satset på en dejlig let og komfortabel konstruktion.

De fylder samtidig minimalt, hvorfor det snildt kan klemmes ind under huen om vinteren eller kan blive siddende på den lange tur over Atlanten.

Jeg har haft den største fornøjelse af at have dem i ørerne under løbe- eller cykelturen, hvor den lave vægt og den lave profil gør, at de sidder sikkert fast.

Når de samtidig er IP57-certificeret er der en god garanti for, at de ikke lider overlast lige foreløbigt. Indtil videre er det blevet til et plop i badekarret og mange løbeture uden det mindste problem.

Omvendt er der ikke kælet synderligt for lade-etuiet. Æsken fylder lidt mere end i selskabets dyrere headsets og her er ikke mulighed for trådløs opladning. Man lever dog fint med det kompromis.

Må give sig enkelte steder

Hvor Jabra Elite 4 til gengæld må give sig er på den aktive støjreduktion, som aldrig formår at være i nærheden af, dyrere og mere avancerede headsets som Apples Airpods Pro eller Sonys WF-1000XM4. Men den er der, og sorterer nogenlunde effektivt støjen omkring en fra.

Knappen på hver øreknop er også lidt blød og ugidelig, hvorfor man kommer til at trykke propperne lige lovligt hårdt ind i ørerne, når man eksempelvis vil standse/stoppe eller spole i musikken eller slå støjreduktionen til eller fra. Så bliver det desuden lidt ekstra irriterende, når afspilningen samtidigt ikke bliver indstillet automatisk, når propperne tages ud.

Hvad den til gengæld glimrer ved, er ved ikke at opfange en masse vindstøj i mikrofonerne, når det blæser omkring en. En overraskende brugbar feature er, at de enkelte propper kan virke i mono – eksempelvis som headset på kontoret.

Der skal også lyde en stor ros for driftstiden, som leverer fem til syv timers musik, før der skal lades op igen. Selve ladeetuiet giver tre opladninger oveni, så der kan forventes omkring et døgns musik fra headsettet.

Og så kommer vi til det, der mest tydeligt adskiller Elite 4 fra markedets dyreste headsets: Lydkvaliteten.

Elite 4 Active spiller på ingen måde dårligt, faktisk er lydbilledet generelt velafstemt og tilstrækkelig fyldigt. Samtidig giver app’en gode muligheder for at anvende lydprofiler der matcher ens smag.

Det er dog, når du søger efter detaljerne i musikken, at Elite 4 kan virke noge unuanceret. Der er ikke her hifi-entusiasterne vil blive henrykt.

Ingen svagheder

Jabras headsets har ofte været vellidte størrelse på redaktionen, da de længe har formået at levere en gedigen vare, til en rimelig penge.

Det gør de igen med Jabra Elite 4 Active.

Oprindeligt ville det havde udløst fire stjerner, men når dagsprisen lyder på blot 699 kroner, får Jabra Elite 4 Active endnu en stjerne med herfra.




CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital