Smart it-projekt har ført til enorme gevinster hos Københavns Kommune: Nu kører omkring en million sager igennem ServiceNow om året

Landet største kommune med cirka 45.000 medarbejdere og et hav af it-systemer har bygget kæmpe ServiceNow-platform op, som i dag håndterer 120 forskellige processer. Projektet har ført til mærkbar effektivisering, fortæller Susanne Hansen, kontorchef for automatisering og udvikling i Koncernservice. "Vores forventning er, at når vi tager nye forretningsområder ind, så kan vi hente op til 30 procents gevinster på dem."

Artikel top billede

(Foto: Lars Jacobsen)

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Få indblik i København Kommunes store procesoptimerings- og ServiceNow-projekt
  • Hvilke gevinster kommunen har opnået
  • Hvordan kommunen bruger ServiceNow
1.433
7:15 min
Københavns Kommune har i de seneste år arbejdet intensivt med at indføre langt enklere og optimale processer på tværs af et broget it-landskab med gamle fagsystemer, tonsvis af integrationer og tusindvis af forskellige brugere.

Med brug af platformen ServiceNow har den centrale enhed Koncernservice, der blandt andet administrerer løn og personale for cirka 45.000 medarbejdere i kommunen, sat strøm til den centrale procesoptimering.

Det har på få år givet markante resultater.

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Politiets Efterretningstjeneste

    Tech Lead til analyseplatformsteamet i PET

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger leder af logistikelement i Vordingborg

    Region Sjælland

    Styrelsen for Danmarks Fængsler

    Souschef til tekniske projekter og arkitektur

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse