André Rogaczewski: ”Jeg blev framet som den onde dansker”

Netcompanys topchef André Rogaczewski mener, at erhvervsledere nærmest har en pligt til at deltage i den offentlige debat, hvis man har indsigt og viden på et vigtigt område. Men man skal også være klar til at stå imod barsk kritik, som da han selv fik rollen som ‘den onde dansker’ i internationale medier, da han skulle forsvare coronapasset udviklet af Netcompany.

Artikel top billede

(Foto: Rune Lundø Photography)

Folkemødet på Bornholm er så småt i sving, og Netcompanys topchef, André Rogaczewski, deltager ivrigt i debatten både der og alle mulige andre steder.

Han mener, at erhvervsledere helt generelt har en forpligtelse til at bidrage til debatten, hvis man har indsigt og viden på et område, som er vigtigt for samfundet. Det siger han til Børsen.

Selv er han ikke bleg for også at deltage i debatter, der rækker ud over det rent faglige.

I forbindelse med afstemningen om afskaffelse af forsvarsforbeholdet anbefalede han et ja og var vært for og deltager i en debat mellem fem partiledere.

Og på folkemødet er Netcompany 17. juni vært ved en debat på fællesscenen med titlen ‘Hvilket Europa efter Putins krig?’, hvor André Rogaczewski også deltager.

“Jeg synes, at de seneste tre til fem år med stor tydelighed har vist, at erhvervslivet får en mere fremtrædende position. Erhvervslivets stemme er blevet mere tydelig, mere synlig – og mere menneskelig. Hvor man tidligere talte rigtig meget om kvartalsrapporter, leverancer, forsyninger og energi – ting der handler meget om at holde driften kørende – taler vi mere om værdier i dag,” siger André Rogaczewski.

Men han er også helt bevidst om, at det er vigtigt at finde sin personlige balance mellem synlighed og legitimitet.

Og så skal man være klar til at stå på mål for sine synspunkter og valg, selv om kritikken kan være skarp.

Selv oplevede han at blive fremstillet i flere udenlandske medier og på direkte tv som ‘den onde dansker’, der gjorde det muligt at skille en befolkning i vaccinerede og ikke-vaccinerede, da Netcompany havde udviklet coronapasset.

Det er en oplevelse, han aldrig glemmer, fortæller han.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S