André Rogaczewski: ”Jeg blev framet som den onde dansker”

Netcompanys topchef André Rogaczewski mener, at erhvervsledere nærmest har en pligt til at deltage i den offentlige debat, hvis man har indsigt og viden på et vigtigt område. Men man skal også være klar til at stå imod barsk kritik, som da han selv fik rollen som ‘den onde dansker’ i internationale medier, da han skulle forsvare coronapasset udviklet af Netcompany.

Artikel top billede

(Foto: Rune Lundø Photography)

Folkemødet på Bornholm er så småt i sving, og Netcompanys topchef, André Rogaczewski, deltager ivrigt i debatten både der og alle mulige andre steder.

Han mener, at erhvervsledere helt generelt har en forpligtelse til at bidrage til debatten, hvis man har indsigt og viden på et område, som er vigtigt for samfundet. Det siger han til Børsen.

Selv er han ikke bleg for også at deltage i debatter, der rækker ud over det rent faglige.

I forbindelse med afstemningen om afskaffelse af forsvarsforbeholdet anbefalede han et ja og var vært for og deltager i en debat mellem fem partiledere.

Og på folkemødet er Netcompany 17. juni vært ved en debat på fællesscenen med titlen ‘Hvilket Europa efter Putins krig?’, hvor André Rogaczewski også deltager.

“Jeg synes, at de seneste tre til fem år med stor tydelighed har vist, at erhvervslivet får en mere fremtrædende position. Erhvervslivets stemme er blevet mere tydelig, mere synlig – og mere menneskelig. Hvor man tidligere talte rigtig meget om kvartalsrapporter, leverancer, forsyninger og energi – ting der handler meget om at holde driften kørende – taler vi mere om værdier i dag,” siger André Rogaczewski.

Men han er også helt bevidst om, at det er vigtigt at finde sin personlige balance mellem synlighed og legitimitet.

Og så skal man være klar til at stå på mål for sine synspunkter og valg, selv om kritikken kan være skarp.

Selv oplevede han at blive fremstillet i flere udenlandske medier og på direkte tv som ‘den onde dansker’, der gjorde det muligt at skille en befolkning i vaccinerede og ikke-vaccinerede, da Netcompany havde udviklet coronapasset.

Det er en oplevelse, han aldrig glemmer, fortæller han.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job