Bog: Sådan identificerer du oppustet ledelsesævl og tager livet af det i en fart

I Farvel til business bullshit – et opgør med klichéer, platheder og oppustet sprog går Mikkel Toxvig i kødet på utroværdigt og uforståeligt snak, giver råd til at bekæmpe svøben og beskæftiger sig med de dybereliggende årsager til den omfattende sprogforurening.

Artikel top billede

Intet kan kvæle en solid og gennemtænk virksomhedsstrategi som at drukne den i en fed sauce rørt af innovative rejser mod agilitet og best practice drysset med et strøg can-do- og dialogorienteret first mover go-to-market-strategi, hvor vi lægger skinnerne mens vi kører i fuld fart væk fra den brændende platform.

De massive mængder intetsigende bullshit i strategioplæg, jobannoncer og – for den sags skyld – også politikersvar er som lysforurening, der gør det svært at se stjernerne.

Alt for ofte får man endda mistanke om, at ikke engang den engagerede topchef eller mellemleder, der spytter alle de mange fine ord ud, selv tror på dem.

I Farvel til business bullshit – et opgør med klichéer, platheder og oppustet sprog går retorikeren Mikkel Toxvig i kødet på utroværdigt og uforståeligt ævl, giver råd til at bekæmpe svøben og beskæftiger sig med de dybereliggende årsager til den omfattende sprogforurening.

Herunder hvordan sproget ofte anvendes som et ekstra lag billig maling, der skal få det hele til at se ud af meget mere, end det faktisk er. Eller som i værste fald har til formål at dække over uoverensstemmelser mellem virkeligheden og hvordan virksomheden gerne vil fremstå.

Mikkel Toxvig bemærker eksempelvis, hvordan det er blevet en selvfølgelig del af mange virksomheders kommunikation at fremhæve, hvordan de tilstræber et ”..proaktivt, ansvarligt, loyalt, engageret, troværdigt, agilt og bæredygtigt i et inkluderende og resilient arbejdsmiljø. Og gerne på engelsk.”

De færreste ville erklære sig uenig i den slags. Men udsagnene er ukonkrete, uforpligtende og siger intet om, hvordan virksomheden i realiteten agerer eller er at arbejde for.

Her er en del af kuren at bevæge sig ned af abstraktionsstigen og skille sig ud ved for eksempel at forklare, hvad man helt præcis mener.

Et eksempel, der nævnes i bogen, var da et bureau for nogle år siden besluttede sig for at lade en jobannonce skille sig ud fra mængden ved bl.a. at skrive, at:

”Vi kan ikke tage dig med på en unik rejse. Der må du ringe til et rejsebureau. Nogle dage på kontoret er superfede og udfordrende, andre er just another day at the office. Så hvis du forventer at blive taget på en spændende rejse, så foreslår vi, du primært gør det med familie og venner i din fritid. Vi tager dog gerne på en årlig firmatur.”

Eksemplet er måske nok karikeret, hvilket forfatteren også erkender. Men det beskriver, hvordan der kan være en selvstændig kvalitet i demonstrativt at lægge business bullshit på hylden – og at der kan være positiv opmærksomhed at høste ved at gøre det.

Farvel til business bullshit – et opgør med klichéer, platheder og oppustet sprog er velskrevet og svært underholdende. Ikke mindst fordi den giver en masse eksempler, man selv kender fra hverdag og arbejdsliv.

Men den forekommer samtidig teoretisk velfunderet og burde være en selvskreven mandelgave til firmaets julefrokost. Især hvis man snyder lidt og på forhånd sikrer sig, at vinderen er den bullshitglade HR- eller salgschef, der næsten ikke kan være i sig selv for varm luft.

Titel: Farvel til business bullshit – et opgør med klichéer, platheder og oppustet sprog / Forfatter: Mikkel Toxvig / Udgivet på Akademisk Forlag

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil