Danish Crown investerer tocifret millionbeløb i robotter og reducerer medarbejderstanden

Robotterne kommer nu i endnu højere antal til slagteriet Danish Crown. Og det vil koste arbejdspladser, men det vil også give bedre arbejdsforhold siger virksomhedens tekniske direktør.

Artikel top billede

(Foto: Claus Sjödin)

Med en investering for 200 millioner kroner har kødfabrikanten Danish Crown for alvor råbt "robotterne kommer".

I den evige frygt for, at det arbejdsomme hardware vil overtage menneskelige arbejdspladser bliver en realitet, siger Danish Crowns tekniske direktør Henrik Andersen.

Det skriver mediet Finans.

Men elemineringen af visse arbejdspladser, med ville arbejdsopgaver, skal faktisk gøre Danish Crown som arbejdsplads mere attraktiv, lyder argumentet.

Til Finans forklarer Henrik Andersen:

"Vi vil gerne være en så attraktiv arbejdsplads som muligt, og vi har som så mange andre også oplevet problemer med at rekruttere folk til vores fabrikker. Vi mærker en særlig høj personaleomsætning, hvor der blandt andet er tunge løft. Derfor er det et strategisk indsatsområde at eleminere de job."

Det vil sige, at for at tiltrække flere til slagteriarbejdet vil der ske en reduktion af de 5000 arbejdsplader, der i dag er i slagtevirksomheden.

Disse arbejdspladser går fra Sæby, Skærbæk, Rønne, Ringsted, Horsens, Herning, Blans og Aalborg.

Hvorfor denne udskiftning med robotter først kommer nu, forklarer Henrik Andersen, er fordi det ikke er lige så let at få fremstillet robotter, der kan håndtere det de brøde kødprodukter, som Danish Crown fremstiller i forhold til, hvis man eksempelvis sammneligner med en bilfabrik, hvor alle enheder er ens.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S