USA skal forøge budgettet til oprydning af Huawei-udstyr hvis udrensningen skal lykkes

Det afsatte budget til oprydning af kinesisk teleudstyr skal være mere end dobbelt så stort, hvis projektet skal lykkes. Sådan lyder anmodningen til den amerikanske Kongres i disse dage.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld.dk)

Den amerikanske teletilsynsmyndighed har netop ansøgt Kongressen om yderligere tre milliarder dollar, til at finansiere fjernelse af kinesisk udstyr fra amerikanske netværk.

Det vil bringe de samlede omkostninger til projektet om at rydde det amerikanske telenetværk for alt hvad der hedder Huawei og ZTE på 4,9 milliarder dollar i alt - svarende til cirka 36 milliarder danske kroner.

På den måde overstiger budgettet langt over 50 procent af dét, der oprindeligt var estimeret.

Det skriver Reuters.

"Tilbagebetalingsprogram vil kræve 4,98 milliarder dollar, hvilket afspejler et nuværende underskud på 3,08 milliarder," skriver formanden for Federal Communications Commission (FCC) Jessica Rosenworcel, fredag ​​i et brev til senator Maria Cantwell, som leder udvalget for handel, videnskab og transport.

Da kongressen kun bevilgede 1,9 milliarder dollars til at finansiere fjernelsesprocessen, ville virksomheder kun få godtgjort omkring 40 procent af omkostningerne, tilføjede hun.

FCC udpegede i 2019 specifikt de kinesiske teleselskaber Huawei og ZTE til hovedtrusler, og tvang gennem lovgivning amerikanske virksomheder til at sortere udstyr fra kinesiske selskaber ud af sine netværk.

De virksomheder der tog denne opgave på sig, ville blive inkluderet i en statslig fund, der med 8,3 milliarder dollar ville finansiere nyt udstyr til virksomhederne.

Virksomhederne er dog ikke forpligtet til at udføre arbejdet, før de har modtaget refusion, oplyser Reuters.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

    Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse