Dystre tal: Mobilsalget fortsætter med sine voldsomme nedtur

Efter boomet kommer krakket: Det globale mobilsalg går endnu en gang markant tilbage.

Artikel top billede

(Foto: Daniel Romero)

Afmatningen tager til, når det gælder salget af mobiltelefoner på globalt plan.

Igennem det andet kvartal 2022 er der udsendt ni procent færre smartphones end i det forrige – et kvartal, der ellers markerede sig ved, at bunden på mobilmarkedet blev puffet ud med 10 procents tilbagegang.

Det fremgår af analysehuset Canalys nyeste opgørelse over det globale antal mobiltelefoner, som producenterne sender ud i markedet.

De sløje tal kommer efter en euforisk periode i første og andet kvartal 2021, hvor der blev registreret henholdsvis 30 og 10 procents fremgang for mobilmarkedet.

Apple vinder

Mens de førende mobilproducenter som Samsung, Xiaomi, Oppo og Vivo alle mister markedsandele, vinder Apple som den eneste andele blandt markedets fem største aktører.

Set over det sidste år, går Apple fra 14 til 17 procents markedsandele, båret frem af et stærkt salg af selskabets iPhone 13.

De tre kinesiske producenter Xiaomi, Oppo og Vivo går sammenlagt ned på at have 33 procents markedsandele mod 38 procent tidligere, en udvikling præget af et svigtende salg i det kinesiske hjemmemarked, som plages af en stribe corona-nedlukninger.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Forretningsrepræsentant med flair for it, digitalisering og processer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Software Developer

    Midtjylland

    Vivant ApS

    COO med operationelt ansvar

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S