Artikel top billede

(Foto: DuckDuckGo/PR)

Privatlivet er næsten tilbage: DuckDuckGo vil blokere Microsoft-trackere det meste af tiden

Efter en større kontrovers i browserverdenen vil DuckDuckGo nu blokere langt de fleste tredjeparts trackere fra Microsoft. Selskabet bag browseren er ikke helt i mål, men der arbejdes på sagen.

Det udløste ramaskrig blandt brugerne af privatlivsbrowseren DuckDuckGo, da det kom frem, at selskabet bag havde en dataaftale med Microsoft, som tillod techgiganten at tracke på browseren.

Det har nu fået DuckDuckGo til at reagere ved at blokere for Microsofts trackere – næsten.

"For nylig har jeg hørt fra en række brugere og forstår, at vi ikke levede op til deres forventninger omkring en af ​​vores browsers websporingsbeskyttelse. Så i dag annoncerer vi mere privatliv og gennemsigtighed omkring DuckDuckGos websporingsbeskyttelse," skriver browserselskabets CEO, Gabriel Weinberg, i et blogindlæg og fortsætter:

"I løbet af den næste uge vil vi udvide de tredjepartssporingsscripts, vi blokerer fra at indlæse på websteder, til at inkludere scripts fra Microsoft i vores browser-apps (iOS og Android) og vores browserudvidelser (Chrome, Firefox, Safari, Edge og Opera), med beta-apps til at følge i den kommende måned."

Stadig afhængig

Altså sker der en opgradering på privatlivsfronten, men ifølge mediet Bleepingcomputer er blokeringen ikke fuldt ud komplet, omend det er tæt på. Browseren vil fremover blokere scripts fra blandt andet Azure, LinkedIn, Bing, Nuance og flere til.

Men eftersom DuckDuckGo er afhængig af Microsoft Advertising for annoncer, der vises i søgemaskinen, har Microsoft en vis begrænset tilladelse til at tracke i browseren.

Det gælder, når brugeren klikker på en annonce i DuckDuckGo. Her vil browseren tillade, at sporingsscripts fra bat.bing.com udføres én gang på annoncørens websted, hvilket gør det muligt for annoncører at holde styr på, om deres reklamekampagner virker og i hvor høj grad.

"For alle, der ønsker at undgå dette, er det muligt at deaktivere annoncer i DuckDuckGo-søgeindstillinger," skriver direktøren i indlægget.

Browseren vil dog blokere alle andre sporingsmekanismer fra det givne website.

Hos privatlivsbrowseren, arbejdes der på at erstatte scrips fra bat.bing.com.

"For til sidst at erstatte afhængigheden af ​​bat.bing.com til evaluering af annonceeffektivitet, er vi begyndt at arbejde på en arkitektur for private annoncekonverteringer, der eksternt kan valideres som ikke-profilerende," skriver Gabriel Weinberg.

Firefox og Safari arbejder på lignende tiltag.

"Vi håber, at disse bestræbelser kan hjælpe med at flytte hele den digitale annonceindustri fremad til at gøre privatliv til standard," afslutter direktøren.




CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital