Ubemandede mikro-butikker skyder op alle vegne i Danmark

Det knopskyder med mikro-butikker og kiosk omkring i Danmark

Artikel top billede

(Foto: Dagrofa PR)

Der er ingen kasse-personale at se i de digitaliserede mikro-butikker, som dagligvare-kæderne Dagli’Brugsen, Let-Køb og Nærkøb eksperimenterer med omkring i landet.

Det skriver Børsen.

Ved at forene Nem-ID login og QR-koder, kan de besøgende lemme sig ind i de små butikker og handle det de lyster.

Butikken er 40 fod lang, altså godt 12 meter – af den enkle grund, at den er bygget op omkring shipping-branchens standardiserede 40-fods containere.

Disse afprøves i tyndt befolkede områder, eksempelvis Fåborg godt 15 kilometer ud for Esbjerg, hvor Letkøb har placeret en specialbygget container, som nu er døgnåben.

Selve butikkerne drives af omkringliggende Let-Køb købmænd, der sørger for at fylde hylderne op og tilpasse sortimentet.

For kædeansvarlig hos Let-Køb, Kasper Qvist Rasmussen, vil modellen ikke være ensbetydende med personale-løse forretninger allevegne, men har ser potentiale i områder, hvor personale ikke er til at skaffe.

”Om det peger mod en dagligvarebranche i fremtiden uden ansatte eller med langt færre ansatte, er for mig svært at kommentere på. Jeg kigger isoleret på den her case. Vi kigger på de steder, hvor det i forvejen ikke var muligt at få personale. Der er der et potentiale til konceptet,” siger Kasper Qvist Rasmussen til mediet.

International trend

Selvbetjente butikker som handelskoncept vinder frem, siden Amazon i begyndelsen af 2016 åbnede op for sin første fuldautomatiserede Amazon Go butik i USA.

Her henvender tech-giganten med sin kiosklignende butikker primært til folk, der arbejdede i nærliggende kontorbygninger, som havde brug for at lave hurtige indkøb i deres frokostpause eller på vej hjem fra arbejde.

Siden har Amazons nye butikker taget en form, der minder mere om traditionelle supermarkeder, hvor der dog gemmer sig et væld af sensorer, kameraer og underliggende kunstig intelligens til at drive forretningerne.

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S