Artikel top billede

(Foto: PR)

Amerikansk pc-salg styrtdykker for fjerde kvartal i træk

En blanding af forsyningsproblemer, mætningen på uddannelsesmarkedet samt stigende inflation har været medvirkende til, at færre og færre køber pc'er.

Det amerikanske salg af pc'er er faldet med 23 procent i andet kvartal af 2022.

Det betyder, at der i andet kvartal af 2022 blev solgt i alt 19,8 millioner enheder.

Det fremgår af en meddelelse fra analysefirmaet Canalys, som hvert kvartal kommer med en status på computersalget.

Det er især antallet af solgte notebooks, der trækker ned i det overordnede billede.

Salget af notebooks er faldet med 27 procent i perioden. Det skal dog ses i lyset af, at Chromebook havde en hidtil uset succes på markedet for et år siden, og at der sidenhen har været en faldende efterspørgsel blandt forbrugerne.

Faldende pc-salg fire kvartaler i træk

"Det amerikanske pc-marked har haft faldende salg i fire kvartaler i træk," siger Brian Lynch, der er forskningsanalytiker hos Canalys.

På trods af dette, så er de overordnede salgstal forblevet høje, når man sammenligner med niveauet før corona-pandemien.

Brian Lynch anser markedet for at være ganske sundt, selvom det står over for forskellige udfordringer i form af inflation, en afmatning på uddannelsesmarkedet samt problemer med forsyninger, som følge af kinesiske corona-lockdowns.

Forbrugerundersøgelser viser, ifølge analytikeren, at pc-salget har potentiale til at genopstå, men at det kræver, at brugerne kan ryste den historisk høje inflation af sig.

Virksomheder stod for halvdelen af alle pc-køb

Salget af pc-er undgik kun et større fald grundet en modstandsdygtig forretningssektor, der fortsat har en stor efterspørgsel på pc'er, trods de høje inflationstal samt truslen om en recession i horisonten.

Dette segment købte 11 procent flere computere i det seneste kvartal og udgjorde halvdelen af alle salg i kvartalet.

Trods overordnet dårlige tal for virksomhederne, så forbliver arbejdsløsheden på 3,5 procent, som er den laveste ledighed i 20 år.

"Nogle virksomheder har skabt store nyheder om store fyringsrunder, men der er stadig dobbelt så mange jobopslag, som der er jobsøgere, hvilket vidner om en styrke (hos virksomhederne, red), der kommer til at polstre det kommercielle pc-marked, så det på kort sigt ikke vil opleve et alvorligt fald," siger Brian Lynch.

Dell fortsat i førerposition, mens HP oplever stor nedgang

Det er fortsat Dell, der fastholder sin førerposition som den virksomhed der sælger flest desktops og notebooks, viser tallene fra Canalys.

Alligevel er virksomheden dog gået en lille smule tilbage med 3 procent i dette kvartal.

På andenpladsen over solgte enheder ligger HP, der har haft vanskeligt ved at gentage deres store succes med antallet af Chromebooks, der var meget eftertragtede sidste år, men grundet en mætning, så har HP solgt 43,5 procent færre pc'er i år end året forinden.

Det er dog en lille fremgang i forhold til sidste kvartal, hvor HP oplevede et fald på over 60 procent.

Lenovo indtager tredjepladsen trods et fald på 21,5 procent i det seneste kvartal.

Apple, der har haft problemer med leverancer grundet corona-nedlukninger i Kina, indtager en fjerdeplads og har oplevet et fald på 13,7 procent.

Acer indtager en femteplads på listen med et fald på 17,2 procent af solgte pc'er.

Apple fortsat førende på tablet-markedet

På tablet-markedet oplevede Apple en tilbagegang på 12,2 procent i iPad-salget i det forløbne kvartal, men indtager dog fortsat førstepladsen på solgte tablets.

Efterspørgslen på high-end produkter langsomt er dog begyndt at falde langsomt, efter det boom, som tablets oplevede under corona-pandemien.

Amazon har fundet en formel på succes i den billigere ende og indtager andenpladsen med næsten 10 procent flere solgte tablets i det forgangne kvartal.

Samsung led også et fald på 9,1 procent i antallet af solgte tablets, da de - ligesom Apple - oplever en faldende efterspørgsel på high- og mid-end tablets.

På fjerdepladsen er det TCL, der har haft den største vækst blandt alle tablet-udbyderne. Virksomheden har haft en vækst på 160 procent i det seneste kvartal. Det skyldes især en øget marketingindsats i USA samt overkommelige priser.

Microsoft runder top-5 af med en lille vækst på 3 procent, det skyldes især, at deres Surface-tablet regnes for at være et stærkt alternativ til notebooks.