Nu indfører AWS også ansættelsesstop

AWS indfører et ansættelsesstop, der rammer dele af forretningen, lyder det.

Artikel top billede

(Foto: Jakob Schjoldager)

AWS har indført et fuldt stop for nye ansættelses i dele af forretningen. Det erfarer New York Post.

Ifølge det amerikanske medies kilder begyndt at droppe at ansætte til ellers opslåede stillinger. En talsmand for AWS bekræfter overfor mediet, at dele af divisionen er holdt op med at ansætte nye medarbejdere.

Også Amazon har sat øget fokus på omkostningsbasen i disse tider. 4. oktober rapporterede New York Times, at Amazon ville stoppe med at ansætte nye medarbejdere i sine detail- og logistikaktiviteter.

AWS, der i årevis har haft voldsomme vækstrater, har ind til nu ikke været påvirket af ansættelsesstop.

AWS omsatte for mere end 62 milliarder dollar i 2021, og nuværende Amazon-CEO Andy Jassy grundlagde og ledede AWS, før han erstattede Jeff Bezos som administrerende direktør i 2021 - yderligere et bevis på AWS' betydning og position.

Men tilsyneladende er der altså nu også i AWS begyndt at blive en mere alvorlig mine med hensyn til at holde nyansættelser under en vis form for kontrol.

"I nogle områder af AWS har vi opfyldt vores ansættelsesbehov, og i andre har vi tusindvis af jobåbninger," lyder det fra en AWS-talsmanden til New York Post.

Det står ikke klart, hvilke områder af AWS der har fastfrosset ansættelser, eller hvor mange roller der er berørt.

AWS er langt fra alene om at justere i forhold til medarbejderne.

Andre store teknologivirksomheder, herunder Microsoft, Google og Meta, har alle bremset eller fastfrosset ansættelser i de seneste måneder, som en forberedelse på en potentiel recession.

Microsoft afskedigede efter sigende omkring 1.000 ansatte i sidste uge.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse