It bliver aldrig et emne i valgkampen, så længe vi gør, som vi plejer

Endnu en valgkamp uden at it har været et emne. Det er der en særlig grund til - og det er ikke politikernes skyld. Her er nogle af de emner, som vi burde have debatteret.

Artikel top billede

I dag går danskerne til valg. Efter endnu en valgkamp hvor emner fra it-området har spillet en ikke-eksisterende rolle - også selv om vi er et samfund, som konstant er under cyberangreb.

Og også selv om vi tilsyneladende har skabt en stor digital underklasse, som på grund af manglende evner og firkantede systemer er afskåret fra fuldt at kunne deltage i samfundet.

Og også selv om et it-erhverv i vækst mangler arbejdskraft, især på it-sikkerhedsområdet - og der alligevel er nedlagt engelsksprogede uddannelser, besværliggjort ansættelsen af udenlandske medarbejdere og etableret regler, der besværliggør flyt mellem uddannelser.

Og også selv om forpersonen for udvalget, der skal følge implementeringen af regeringens nye digitaliseringsstrategi, i en spændende dobbeltrolle også er direktør for Microsoft.

Alt sammen store og/eller principielle emner der stort set har været fuldstændig fraværende i valgkampen - og i debatten de seneste år.

Det er ikke politikernes skyld

Men det er ikke nødvendigvis politikernes skyld. Det er også it-erhvervets.

For når it-erhvervet og virksomhederne i branchen skal debattere politik, handler det alt for ofte om konkrete teknologier som 5G eller cloud - eller dækker over en slet skjult agenda om at sælge flere licenser eller timer til det offentlige.

Faktum er, at ingen branche får politisk opmærksomhed ved at råbe op eller fremvise detaljerede PowerPoints.

Det får man gennem et hårdt slid, ved selv at stille op, ved at indgå i dialog med politikerne løbende og ved at invitere kandidater og ministre ud på virksomhedsbesøg.

Kort sagt: Ved at involvere sig uden for sin budget- og komfortzone. Og ved helhjertet at deltage på steder som Folkemødet - og ved at have og stå ved en holdning til andet end licenser og konsulenttimer.

Det kunne være emnerne listet herover.

Eller det kunne være diskussionen om, hvordan corona og teknologi har øget hjemmearbejde – og hvad det betyder for børnefamilier, miljøet eller reglerne hos arbejdstilsynet.

For slet ikke at tale om, hvorvidt moderne undervisning har ramt den rigtige balance mellem tech og fordybelse.

Der er nok at tage fat på. Som der bør tages fat på.

Men det kræver, at det handler om politik og ikke om processorer.

Landbruget fylder langt mere - men med meget færre folk

Spørg bare landbruget, som med succes har fyldt i valgkamp efter valgkamp med bondesamfunds-nostalgi og drømme om bølgende kornmarker - selv om langt flere danskere arbejder med moderne teknologi.

Eller spørg medstifter og direktør André Rogaczewski fra Netcompany, som nærmest har etableret sit eget partiprogram komplet med stor og velbesøgt stand på Folkemødet.

Handler det om Netcompany? Selvfølgelig gør det det. Men det handler også oftest om meget andet.

For når politik og valg er bedst, handler det om, hvilket samfund vi gerne vil leve i.

Her er der bare mere svung over frihed, lighed, broderskab end over MitID, MobilePay og mere tid til kerneopgaven gennem øget brug af teknologi.

Derfor blev it (heller) ikke en del af denne valgkamp.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

    Claus Berg

    Netip A/S

    Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Dan Toft, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med digitalisering med Microsoftplatformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Han er uddannet datamatiker. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365 og SharePoint udvikling. Nyt job

    Dan Toft

    Pinksky ApS

    Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

    Honey Arora

    Immeo