Meta får milliard-bøde for gigantisk Facebook-lækage

To milliarder har Meta fået i bøde efter et gigantisk datalæk sidste år kom frem i lyset hos moderselskabets sociale medie Facebook.

Artikel top billede

(Foto: Dima Solomin/Unsplash)

Den irske databeskyttelseskommission tildelte mandag i denne uge Meta-koncernen og det sociale medie Facebook en bøde i milliard-klassen for utilstrækkelig beskyttelse af sine brugeres data.

265 millioner euro - altså lige under to milliarder danske kroner - skal selskabet betale for det seneste opdagede datalæk, som skete i 2021.

Foruden den store sum, er oven i afgørelsen krav om, at Facebook træffer nogle beskyttende foranstaltninger, der skal sikre data fremover.

Blandt de lækkede personoplysninger var blandt andet data om EU-retskommissær Didier Reynders, Luxembourgs premierminister Xavier Bettel og snesevis af andre EU-embedsmænd.

Foruden altså 533 millioner andre lækkede data - herunder telefonnumre, Facebook-id'er, fulde navne og fødselsdatoer - der dukkede op på et offentligt forum og nåede vidt omkring på nettet.

Den irske databeskyttelseskommission - som fører tilsyn med Meta, fordi dets europæiske hovedkvarter er der - hævder, at den amerikanske teknologigigant ved lækagen ikke overholdt den generelle databeskyttelsesforpligtelse til at sikre privatlivets fred "ved design og standard".

Det betyder, at Facebook har konstrueret sine produkter på en måde, der gør at personlige data kan lækkes.

Hos Meta har en talsperson udtalt, at virksomheden har "foretaget ændringer i vores systemer i det pågældende tidsrum, herunder at fjerne muligheden for at "scrape" vores funktioner på denne måde ved hjælp af telefonnumre."

Talspersonen nævner selv, at uautoriseret dataskrabning er "uacceptabelt og imod vores regler", og lover at koncernen vil fortsætte med at arbejde med andre selskaber om dette problem, som han kalder en brancheudfordring.

Om Facebook appellere afgørelsen til irske domstole er endnu ikke klart.

Til mediet Politico siger den irske databeskyttelseskommission, at man forventer snart at annoncere tre andre beslutninger mod Meta-virksomheder.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

Claus Berg

Netip A/S

Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

Jeppe Spanggaard

Pinksky ApS

Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Dan Toft, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med digitalisering med Microsoftplatformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Han er uddannet datamatiker. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365 og SharePoint udvikling. Nyt job

Dan Toft

Pinksky ApS

Pentos har pr. 2. juni 2025 ansat Jonas Kyhnau som Seniorkonsulent. Han skal især beskæftige sig med at rådgive virksomheder om HR digitalisering og implementering af SAP SuccessFactors og SmartRecruiters. Han kommer fra en stilling som Seniorkonsulent og PMO lead hos Gavdi. Han er uddannet Cand.merc Human Resource Management fra Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med med Onboarding, Employee Central (Core HR). Nyt job

Jonas Kyhnau

Pentos