Bærbar Playstation kan koste Sony dyrt

Sony vil give Nintendo kamp til stregen med sin bærbare spillekonsol PSP, der blev lanceret i går i Japan. Spillemaskinen blev hurtigt udsolgt, men analytikere ser tab i horisonten, for prisen er presset ekstremt langt i bund.

De første 200.000 eksemplarer af den nye bærbare Playstation fra Sony, der kom på markedet i Japan i går, blev allerede udsolgt indenfor et par timer, skriver Financial Times.

PSP, Playstation Portable, er ifølge de første anmeldelser en lækker lille sag, der er pakket med alskens godter, som for eksempel de nyeste grafikteknologier og musik- og filmafspiller ? der i parentes bemærket er afhængig af Sony's egne memorysticks.

Spørgsmålet er bare, om Sony har proppet for mange godter i posen.

Taber en tusse per apparat
Flere analytikere gætter på, at Sony taber omtrent 1.000 kroner hver gang, der ryger en PSP over disken. Det betyder, at profitten bliver nødt til at komme fra spilsalget.

Men der er dog langt til det salg, som ærkerivalen Nintendo kunne prale med, da firmaet lancerede sin bærbare spillekonsol. Nintendo DS, tidligere på måneden.

Der røg en million enheder ned fra hylderne i løbet af den første uge. Sony satser foreløbigt på at sælge en halv million inden udgangen af måneden af sin maskine, der ligesom rivalen koster omkring 1.000 kroner på det japanske marked.

Sony skabte PSP'en for at kæmpe sig tilbage til en mere respektabel markedsandel på spillemarkedet efter at have oplevet faldende profit gennem de seneste år.

Det japanske spillemarked toppede foreløbigt i 1997, og Nintendo satser derfor på at få udvidet markedet frem for at 'kannibalisere' på de kunder der allerede bruger firmaets primære spillemaskine, Game Boy Advance.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Dennis Kobberø Nagy som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Han har tidligere beskæftiget sig med flere andre fagområder - bla. har han været forsikringsrådgiver og rekrutteringskonsulent. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S