Vejskatten ruller i Tyskland trods milliardtab

Det tyske system, der skal sikre landet store indtægter i form af vejskatter fra lastbiler, gik i drift i lørdags. Efter halvandet års forsinkelse og tabte milliardindtægter var starten ifølge det tyske trafikministerium helt uden problemer.

Omsider lykkedes det Tyskland at få gang i opkrævningen af vejskat. Det højteknologiske satellitbaserede opkrævningssystem har været forsinket mere end halvandet år, hvilket har kostet den tyske stat milliarder af kroner i tabt indtjening og leverandørerne kæmpebøder.

Deutsche Telekom udgør sammen med bilproducenten Daimlerchrysler og den franske motorvejsoperatør Cofiroute konsortiet Toll Collect, som står bag opkrævningssystemet for motorvejskat for lastbiler i Tyskland.

Problemer med boksen

Toll Collect løb ind i softwareproblemer med den boks, der oprindelig skulle have siddet i lastbilerne og udregnet vejskatten på basis af ruter og tilbagelagte afstande. Nu er boksen skiftet ud med en simplere version, der så igen skal skiftes ud med en, som indeholder den fulde funktionalitet til næste år.

Udover tekniske problemer led Toll Collect også af ledelsesmæssige komplikationer, der var med til at forsinke projektet.

De mange kvaler med Toll Collect gjorde, at Deutsche Telekom i fjerde kvartal sidste år fik et underskud på 2,7 milliarder kroner.

GPS og sensorer

Toll Collect bruger GPS (Global Positioning System) til at holde styr på de tilbagelagte distancer og GSM (Global System for Mobile Communications) til at sende data, så der kan udskrives regninger.

Med hjælp fra GPS og sensorer installeret i broer rundt omkring på det tyske vejnet holder boksen i lastbilen styr på den aktuelle position og de kørte ruter og udregner vejskatten og sender data via GSM til et dedikeret regningscenter.

Ønsker chaufførerne at betale manuelt, kan det lade sig gøre ved en af de 3.700 terminaler, der er opstillet langs de 12.000 kilometer tyske motorveje.

Prisen pr. kilometer

Lastbiler, der vejer mere end 12 tons, skal betale 90 øre pr. tilbagelagt kilometer autobahn. Mere end hver tredje af de 800.000 lastbiler, der hver dag kører på de tyske motorveje, er udenlandske. Indtil videre har 320.000 af disse lastbiler fået installeret en vejskat-boks.

Den tyske regering håber at hente mere end 22 milliarder kroner hvert år ved hjælp af systemet. Mange af pengene skal investeres i infrastruktur inden for veje, jernbaner, floder og kanaler.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere


Sådan drager du fordel af AI, Power Apps og branchemoduler med Business Central

Få hands-on viden om, hvordan du kan skalere din virksomhed med AI, Power Apps og branchemoduler i Dynamics 365 Business Central.

03. oktober 2025 | Læs mere