Omsider lykkedes det Tyskland at få gang i opkrævningen af vejskat. Det højteknologiske satellitbaserede opkrævningssystem har været forsinket mere end halvandet år, hvilket har kostet den tyske stat milliarder af kroner i tabt indtjening og leverandørerne kæmpebøder.
Deutsche Telekom udgør sammen med bilproducenten Daimlerchrysler og den franske motorvejsoperatør Cofiroute konsortiet Toll Collect, som står bag opkrævningssystemet for motorvejskat for lastbiler i Tyskland.
Problemer med boksen
Toll Collect løb ind i softwareproblemer med den boks, der oprindelig skulle have siddet i lastbilerne og udregnet vejskatten på basis af ruter og tilbagelagte afstande. Nu er boksen skiftet ud med en simplere version, der så igen skal skiftes ud med en, som indeholder den fulde funktionalitet til næste år.
Udover tekniske problemer led Toll Collect også af ledelsesmæssige komplikationer, der var med til at forsinke projektet.
De mange kvaler med Toll Collect gjorde, at Deutsche Telekom i fjerde kvartal sidste år fik et underskud på 2,7 milliarder kroner.
GPS og sensorer
Toll Collect bruger GPS (Global Positioning System) til at holde styr på de tilbagelagte distancer og GSM (Global System for Mobile Communications) til at sende data, så der kan udskrives regninger.
Med hjælp fra GPS og sensorer installeret i broer rundt omkring på det tyske vejnet holder boksen i lastbilen styr på den aktuelle position og de kørte ruter og udregner vejskatten og sender data via GSM til et dedikeret regningscenter.
Ønsker chaufførerne at betale manuelt, kan det lade sig gøre ved en af de 3.700 terminaler, der er opstillet langs de 12.000 kilometer tyske motorveje.
Prisen pr. kilometer
Lastbiler, der vejer mere end 12 tons, skal betale 90 øre pr. tilbagelagt kilometer autobahn. Mere end hver tredje af de 800.000 lastbiler, der hver dag kører på de tyske motorveje, er udenlandske. Indtil videre har 320.000 af disse lastbiler fået installeret en vejskat-boks.
Den tyske regering håber at hente mere end 22 milliarder kroner hvert år ved hjælp af systemet. Mange af pengene skal investeres i infrastruktur inden for veje, jernbaner, floder og kanaler.