Sidste år var et vendepunkt for online-annoncering, hvilket søgetjenesten Yahoo er et godt eksempel på. Yahoo øgede sin omsætning og indtjening i fjerde kvartal markant, hvilket hang sammen med et veritabelt boom i annonceindtægter.
? 2004 blev et vendepunkt for så vidt angår online-annoncering, hvor flere af de store annoncører øgede deres online markedsføring, siger Terry Semel, administrerende direktør for Yahoo.
Fra 0,4 til 2,1 milliard
Virksomheden indtjening steg fra 428 millioner kroner til 2,1 milliard, mens omsætningen steg med 62 procent til 6,3 milliarder kroner fra 3,8 milliarder.
Yahoo profiterer på en bred fremgang for online-annoncering drevet blandt andet af de søgerelaterede annoncer, det vil sige dem, der dukker op ved siden af ens søgeresultater, når der søges på de forskellige søgetjenester.
Bemærkelsesværdigt tjener Yahoo ikke mere pr. søgning, men antallet af søgninger hos såvel Yahoo som de konkurrerende søgetjenester steg sidste år med et "tocifret tal".
Yahoo budgetterer med en omsætning i 2005 på omkring 20 milliarder kroner.