Kriminalforsorgen har valgt en norsk virksomhed, Ibistic Technologies, til at tage vare på håndteringen af cirka 100.000 elektroniske fakturaer om året.
Alle statslige instanser skal fra 1. februar i år modtage og håndtere deres fakturaer i elektronisk form. Direktoratet for Kriminalforsorgen ? der hvert år modtager cirka 100.000 fakturaer, og dermed på dette punkt er blandt de største i staten ? har valgt at satse på en løsning, hvor samarbejdspartneren både leverer og drifter systemet til elektronisk fakturahåndtering.
En komplet løsning
Valget faldt på Ibistic Invoice System (IIS), der er en komplet fakturahåndteringsløsning, som kan opgraderes til også at indeholde den elektroniske indkøbsløsning (Ibistic Procurement System, IPS).
Netop driften har været afgørende for Kriminalforsorgen, der håndterer fakturaer mv. for fængsler, arrester etc. samt for Justitsministeriets departement ? i alt 28 regnskaber. Man kunne have valgt at købe selve systemet og drifte det selv. Kontorchef Annie Due Graabirk begrunder direktoratets valg.
? Det stod hurtigt klart for os, at driften af systemet er meget ressourcekrævende, og da vi ønsker et velfungerende, sikkert og fejlfrit system fra dag ét, så vi flere fordele i en hosted helhedsløsning, hvor leverandøren drifter systemet, udtaler Annie Due Graabirk.
Fire på banen
Direktoratet for Kriminalforsorgen havde løsninger fra fire virksomheder med i overvejelserne, inden man besluttede sig for den norske løsning.
? Vi har ønsket at få en løsning og ikke bare endnu et it-system. Det har været helt afgørende, ligesom de økonomiske perspektiver naturligvis har haft indflydelse på valget, udtaler Annie Due Graabirk.
Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har til huse på Christianshavn i København, bliver blandt de første i staten, der får deres system i drift.